طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن

مراحل درخواست طلاق از طرف زن ، مطابق مقررات قانون مدنی حق طلاق با مرد می باشد و درخواست طلاق از طرف زن نیازمند ارائه دلایل موجه و محکمه پسند به دادگاه می باشد. پرونده های طلاق به درخواست زن یکی از مهم ترین پرونده های دادگاه خانواده است. زیرا، یکی از پیچیده ترین و فنی ترین پرونده در محاکم است. بنابراین ، اگر زوجین در خصوص طلاق به توافق نرسند زوجه حتی با بخشیدن کل مهریه هم نمی تواند طلاق بگیرد، زیرا  رضایت مرد برای طلاق ضروری است. بنابراین زن فقط می تواند در صورت تحقق شروط ضمن عقد نکاح و یا در صورت عسر و حرج درخواست طلاق نماید.

توجه داشته باشید که پرونده های طلاق از طرف زن و اثبات تحقق شروط ضمن عقد یا عسر و حرج دارای شرایط خاصی می باشد که قطعا نیازمند داشتن وکیل با تجربه در حوزه خانواده و مشاوره دقیق می باشد. بنابراین قبل از هر گونه اقدامی در خصوص مراحل و شرایط طلاق از طرف زن با وکیل خانواده مشورت نمائید.

طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زن

1 – طلاق از طرف زن و تحقق شروط ضمن عقد نکاح

1-در صورتی مرد شروط 12 گانه مندرج در عقدنامه را امضاء کرده باشد و آن شروط محقق شده باشد و مرد به تعهداتی که به زن داشته عمل نکرده باشد زن وکالت در طلاق دارد با اثبات این شروط در دادگاه تقاضای طلاق نماید. شروط دوازده گانه عبارتست از :

  1. استنکاف مرد از پرداخت نفقه یا عدم توانایی مرد در پرداخت نفقه به مدت 6 ماه یا بیشتر.
  2. مبتلا بودن زوج به بیماری لاعلاج.
  3. اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا الکل به اندازه ای که ادامه زندگی زناشویی را برای زن دشوار کند.
  4. جنون مرد زمانی که امکان فسخ ازدواج نباشد.
  5. اشتغال مرد به شغلی که باعث آبروریزی برای زن است.
  6. حبس زوج برای مدت پنج سال یا بیشتر.
  7. ترک زندگی زناشویی توسط شوهر به مدت 6 ماه متوالی یا 9 ماه بدون عذر موجه.
  8. محکوم شدن مرد به مجازات حدی و تعزیری
  9. مرد بعد از گذشت 5 سال از زندگی مشترک نتواند بچه دار شود.
  10. ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسرش.
  11. بد رفتاری شوهر.
  12. در صورت مفقودالاثر شدن زوج به مدت 6 ماه پس از رجوع زوجه به دادگاه.

2 – طلاق از طرف زن در صورت عسر و حرج

مطابق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی در صورتی که ادامه زوجیت موجبات عسر و حرج زوجه گردد و عسر و حرج زوجه در دادگاه احراز گردد ( ماده 1130 قانون مدنی ) زن می می تواند درخواست طلاق دهد.

از موارد عسر و حرج  می توانید به ترك زندگي خانوادگي توسط زوج حداقل به مدت 6 ماه متوالي يا 9 ماه متناوب در مدت يک سال بدون عذر موجه، اعتياد زوج، محكوميت قطعي زوج به حبس پنج سال يا بيشتر … اشاره کرد. در خصوص اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق به دلیل عسر و حرج کیلیک نمائید.

طلاق از طرف زن

مراحل طلاق از جانب زن

همانطور که گفتیم در قانون ایران اختیار طلاق با مرد می باشد و زن تنها در صورتی می تواند موفق به طلاق شود که دلایل موجهی را با مستندات به دادگاه ارایه نماید ، مگر اینکه زوج در جلسه توافق خود را به طلاق توافقی اعلام نماید یا اینکه زوجه از قبل حق طلاق یا وکالت در طلاق را از شوهرش گرفته باشد.

اگر خواهان طلاق از جانب زن هستید بدون مشورت وکیل خانواده نسبت به طلاق اقدام نکنید. وکیل طلاق می تواند به شما در راستای فراهم نمودن ادله طلاق و نحوه طلاق بدون رضایت شوهر کمک شایانی نماید بنابراین قبل از هر اقدامی در خصوص طلاق از طرف زن با بهترین وکیل طلاق مشاوره بگیرید.

به طور خلاصه مراحل طلاق از طرف زن را میتوان به موارد زیر تقسیم می شود :

1-در ابتدا برای ثبت دادخواست طلاق به درخواست زوجه باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد. پس از ثبت دادخواست در دفاتر الکترونیک قضایی پرونده به دادگاه خانواده ارجاع می شود.

2-بعد از تعیین شعبه و تعیین وقت رسیدگی زوجین به مراکز داوری معرفی می شوند و باید یک نفر را به عنوان داور معرفی کنند. پس از انجام داوری قاضی نسبت به صدور رای اقدام می نماید. پس از صدور رای هر کدام از زوجین می توانند در مهلت 20 روزه به رای اعتراض کنند که با اعتراض انها و انجام تبادل لوایح بین طرفین پرونده به دادگاه تجدید نظر استان ارسال می شود.

3-پس از صدور رای در دادگاه تجدید نظر ، هر کدام از زوجین که رای به ضرر و علیه او صادر شده باشد می توانند در مهلت 20 روزه به دادنامه صادره فرجام خواهی نمایند و  پس از فرجام خواهی پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع می شود. اگر در این مرحله رأی دادگاه تأیید شود رأی قطعی و قابل اجرا خواهد بود. ولی اگر رای دادگاه نقض شود پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه تجدید نظر استان ارسال می شود.

طلاق از طرف زن

مهم ترین دلایل طلاق به درخواست زن

  • اثبات خیانت همسر و سوء رفتار و سوء معاشرت زوج : زوجه باید بدوا نسبت به اثبات سوء رفتار و سوء معاشرت زوج اقدام و پس از دریافت حکم اقدام به طلاق نماید و ضمن دادخواست طلاق  به دلیل خیانت به دادگاه ارائه نماید.
  • اعتیاد زوج : در مواردی که زوج اعتیاد دارد زوجه باید ضمن دادخواست خود تقاضای ارجاع به پزشک قانونی را بخواهد تا زوج جهت انجام آزمایشات به پزشکی قانونی معرفی شود تا اعتیادش اثبات گردد یا اگر سابقه بستری در کمپ را دارد به دادگاه ارایه دهد.
  • در صورتی که زوج به مدت 6 ماه یا بیشتر از پرداخت نفقه زوجه امتناع کرده باشد. در اینصورت زوجه باید نسبت به مطالبه نفقه معوقه اقدام نماید. چنانچه زوج پس از قطعیت حکم و صدور اجرائیه نسبت به پرداخت نفقه اقدام ننماید زوجه می تواند به طلاق دلیل عدم پرداخت نفقه و عسر و حرج تقاضای طلاق نماید.
  • مورادی که زوج مشکلات جنسی مانند ( امراض مقاربتی) یا روانی دارد یا مریضی سخت لاعلاج دارد ، زوجه می تواند تقاضای ارجاع به پزشک قانونی نماید تا از طریق معاینه و آزمایش بیماری زوج اثبات گردد.
  • ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول : مرد نمی تواند بدون رضایت رضایت همسر اول یا بدون حکم دادگاه اقدام به ازدواج مجدد نماید. در صورت ازدواج مجدد مرد، زن می تواند ضمن دادخواست خود تقاضای استعلام از اداره ثبت احوال نماید. در خصوص عقد موقت می توانید صیغه نامه را به دادگاه ارائه دهید و ثابت کنید.
  • با شرایطی کراهت شدید زوجه همراه با بذل کل مهریه.
  • با شرایطی دوری طولانی زوجین از همدیگر و مفارقت طولانی زوجین.
  • بچه دار نشدن زوج.
  • ترک زندگی توسط زوج به مدت 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب.
  • محکومیت شوهر به زندان بالای ۵ سال.
  • عدم تهیه مسکن برای مدت غیر متعارف.

وضعیت مهریه در طلاق از طرف زن

به کرات از ما سوال می شود که اگر زن تقاضای طلاق نماید آیا مهریه به وی تعلق می گیرد یا خیر ؟

دوستان عزیز توجه فرمائید که اگر زن بتواند عسر و حرج یا تحقق یکی از شروط مندرج در عقدنامه را ثابت کند زن نیازی به بخشیدن تمام یا قسمتی از مهریه خود ندارد.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 7 =

اسکرول به بالا