طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه، بعد از عقد نکاح بین زن و مرد، هر کدام از زوجین از حق و حقوقی برخوردار می شوند. لذا، زوجین متعهد می شوند که به حقوق یکدیگر احترام گذاشته و طبق قانون و عرف به تعهد خود عمل کنند.

مطابق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است و تکلیف به پرداخت نفقه از زمان وقوع عقد نکاح می باشد، مشروط بر اینکه زن بدون عذر موجه از ایفای وظایف زوجیت امتناع نکرده باشد. وظیفه شوهر به پرداخت نفقه ناشی از حکم قانون است و هرگاه زن دارای تمکن مای بالا و یا از شغل و موقیعت اجتماعی و اقتصادی بالا برخوردار باشد این امر هیچگونه تاثیری در سقوط دریافت نفقه زن ندارد.

در صورت عدم انجام تکلیف مرد در خصوص پرداخت نفقه از سوی قانونگذار ضمانت اجراهایی در نظر گرفته شده است و زن می تواند درخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه نماید. زیرا پرداخت نفقه از دید قانون بسیار حائز اهمیت بوده و مورد توجه قرار می گیرد.

همانطور که در قانون ذکر شده است حسب ماده 1107 قانون مدنی نفقه شامل تمام نیازهای زن که متناسب با وضعیت وی در حد عرف زنان امثال خود در شهر سکونت و خانواده اش می باشد. مانند مسکن، لباس، هزینه های درمان، اثاث خانه، و خادم و غیره. حق زن برای گرفتن نقفه زن منوط به تمکین می باشد و به عبارتی دیگر عدم تمکین زن حق زن را بابت گرفتن نفقه از بین می برد.

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه
طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

مراحل و نحوه طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

همانطور که گفتیم عدم پرداخت نفقه از سوی مرد موجب پدید آمدن آثاری در زندگی زوجین می گردد که تبعاتی را در پی دارد. طبق مقررات و موازین قانونی از سوی مراجع قضایی، قانونگذار دو نوع ضمانت اجرای حقوقی و ضمانت اجرای کیفری را در نظر گرفته است.

در صورت عدم پرداخت نفقه زن می تواند با مراجعه به دادگاه نسبت به ثبت دادخواست مطالبه نفقه معوقه اقدام نماید و همچنین می تواند به جرم ترک انفاق از مرد شکایت کیفری کند و مرد را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

حسب ماده 1129 قانون مدنی در صورتی که زنی به دلیل خودداری شوهر از پرداخت نفقه تقاضای طلاق کند، باید ابتدائا دادخواست مطالبه نفقه مطرح کند و هنگامی که شوهر محکوم به پرداخت نفقه شود و با صدور اجرائیه از پرداخت نفقه خودداری نماید زوجه می تواند به این استناد تقاضای حکم طلاق نماید و دادگاه شوهر را اجبار به طلاق خواهد کرد  و اگر شوهر حکم دادگاه را اجرا نکند به نیابت از شوهر اقدام به طلاق و امضای سند طلاق نامه خواهد کرد.

مطابق ماده 1129 قانون مدنی شرط اجبار زوج به طلاق دو امر است.

  • استنکاف زوج از پرداخت نفقه
  •  عدم امکان الزام زوج به پرداخت نفقه و یا عجز از دادن نفقه.

اگر مرد نفقه ندهد زن می‌تواند طلاق بگیرد؟

اگر مرد نفقه ندهد زن می تواند نسبت به طلاق اقدام نماید. مطابق ماده 1129 قانون مدنی «در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرا حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کرده و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌کند، ‌همچنین در صورت عجز شوهر از دادن نفقه، زوجه می‌تواند برای طلاق یک طرفه با داشتن حق طلاق اقدم کند.»

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه
طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

نمونه دادخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

ریاست محترم دادگاه …..

با سلام احتراماً به استحضار می رساند :

اینجانب به موجب عقدنامه شماره …………..… مورخ ………………… دفترخانه شماره … شهرستان ……………… به عقد دائم ……..  درآمده ام و صاحب ……….فرزند پسر/ دختر / بدون فرزند می باشیم. خوانده محترم به مدت ……… است که از پرداخت نفقه  اینجانب امتناع می نماید و به موجب دادنامه شماره ………….…. مورخ ……………… محکوم به پرداخت نفقه گردیده است. همچنین با صدور  و ابلاغ اجرائیه به خوانده تاکنون هیچ اقدامی در جهت پرداخت نفقه انجام نداده است.

نظر به مراتب فوق، با عنایت به عدم امکان الزام زوج به پرداخت نفقه و امتناع ایشان از پرداخت با تقدیم این دادخواست و به استناد ماده 1119 و 1129 تبصره ماده 1113 قانون مدنی و همچنین تحقق بند یک شروط ضمن عقد نکاح ، صدور حکم مبنی بر طلاق مستدعیست .

نکات مهم در خصوص طلاق به دلیل نپرداختن نفقه

  • یکی از شروط چاپی ضمن عقد در سند ازدواج که با تحقق آن، زن وکیل مرد برای گرفتن طلاق می شود، نپرداختن نفقه به مدت 6 ماه و عدم امکان الزام وی می باشد. در صورت نپرداختن نفقه به مدت 6 ماه از سوی مرد و عمل نکردن به رای دادگاه در خصوص پرداخت نفقه، زن می تواند تقاضای طلاق به دلیل نپرداختن نفقه نماید.
  • در دعوی مطالبه نفقه اصل بر عدم پرداخت نفقه از ناحیه زوج است. لذا، زوج باید دلایل پرداخت نفقه به زوجه را ارئه نماید و در صورتی که زوج نتواند پرداخت نفقه را ثابت کند دادگاه به نفع زوجه حکم صادر می نماید.
  • نفقه زن در صورت عدم پرداخت ، طلب ممتازه است به همین علت هرگاه مرد ورشکسته یا فوت کند نفقه او بر سایر بدهی مقدم می شود.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 8 =

اسکرول به بالا