توافقنامه طلاق توافقی

توافقنامه طلاق توافقی

توافقنامه طلاق توافقی چیست؟

توافقنامه طلاق توافقی، طلاق یکی از شیوه های انحلال عقد نکاح دائم است. هرچند اصولاً حق طلاق با مرد است و او می بایست صیغه طلاق را جاری سازد، لیکن ممکن است طلاق با توافق زوجین و تنظیم توافقنامه انجام گیرد. در حقوق کنونی ایران مطابق با قانون حمایت خانواده انجام هرگونه طلاق اعم از توافقی و غیر توافقی منوط به اخذ گواهی عدم سازش از دادگاه خانواده می باشد.

در طلاق توافقی زوجین باید در خصوص کلیه حقوق ناشی از زوجیت به توافق برسند برای مثال ممکن است در  توافقنامه طلاق توافقی طرفین توافق نمایند که، زوجه هیچ گونه حقی در مورد اجرت المثل ایام زوجیت ندارد یا در خصوص مهریه توافق کنند که زوجه مهریه خویش را در ازای طلاق به زوج بذل نماید. در ادامه این نوشتار مهمترین مفاد توافقنامه طلاق توافقی و نحوه تنظیم صورتجلسه طلاق توافقی را مورد بررسی قرار می دهیم.

نحوه تنظیم توافقنامه طلاق توافقی

برای تعیین شیوه انجام طلاق توافقی و تعهدات هر کدام از زوجین، زن و شوهر یا وکلای آنان باید توافقنامه طلاق توافقی را تنظیم کرده و در آن حقوق و تعهدات هر یک از زوجین را قید نمایند. این توافقنامه ممکن است به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی یا به صورت عادی تنظیم شود. زوجین یا وکلای آنان می توانند هنگام تنظیم توافقنامه طلاق توافقی باید در خصوص کلیه حقوق مالی و غیر مالی ناشی از زوجیت تصمیم گیری کنند. مانند نفقه، مهریه، اجرت المثل زن در ایام زندگی مشترک، حضانت فرزندان و … تعیین تکلیف نمایند.

دادگاه پس از بررسی توافقنامه طلاق توافقی و دلایل و مستندات زوجین، ابتدا تلاش در ایجاد صلح و سازش میان زن و شوهر می کند. در صورتی که اقدامات قاضی برای صلح و سازش کارساز نبود، گواهی عدم سازش صادر می شود. پس از صدور گواهی عدم سازش زوجین می بایست ظرف مدت 3 ماه در دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق حضور پیدا کرده و صیغه طلاق را جاری ساخته و به ثبت برسانند. چنانچه زن وکالت بلاعزل در طلاق داشته باشد، بدون نیاز به حضور شوهر در دفترخانه می تواند صیغه طلاق را به نمایندگی از زوج جاری سازد.

در مواردی که دادگاه خانواده گواهی عدم سازش صادر می نماید، زوجین اصولاً باید در دفترخانه ثبت اسناد رسمی ازدواج و طلاق حضور پیدا کرده و صیغه طلاق را به ثبت برسانند. همانطور که اشاره شد جاری کردن صیغه طلاق از جمله اختیارات یکجانبه شوهر است، لیکن در برخی از موارد قانونی مثل زندانی بودن شوهر، یا اعطای وکالت بلاعزل در طلاق، بدون حضور شوهر در دفترخانه و به دستور دادگاه، سردفتر به نمایندگی از شوهر صیغه طلاق را جاری می سازد.

توافقنامه طلاق توافقی

نمونه متن توافقنامه طلاق توافقی

صورتجلسه ای در تاریخ…………….فی مابین خانم ……………….و آقای……………… راستای مواد 10 و 219 قانون مدنی توافق و رضایت خود را در کمال صحت عقلانی با امضا در ذیل آن تایید مینمایند و مفاد این قرارداد برای طرفین الزام آور بوده و هیچیک از طرفین حق فسخ و با رجوع از آنرا ندارد.

1- مهریه زوجه :  مهریه زوجه تعداد …… سکه بهار آزادی می باشد که زوجه  در ازای طلاق کلیه مهریه خود را بذل می نماید و حق رجوع به مابذل را از خود سلب و ساقط می نمید / مهریه زوجه تعداد ….. سکه تمام بهار آزادی می باشد که طبق توافق طرفین مقرر گردید  تعداد ….. حین اجرای صیغه طلاق پرداخت و زوجه الباقی مهریه به تعداد…..  را بذل می نماید.

2- نفقه زوجه : زوجه نسبت به نفقه ادعایی ندارد /  نفقه زوجه به مبلغ ……… به زوجه حین اجرای صیغه طلاق پرداخت خواهد شد.

3- جهیزیه : مسترد شده است / زوجه جهیزیه خود را مسترد می نماید / در خصوص جهیزیه هیچ گونه ادعایی ندارد.

4- اجرت المثل ایام زندگی مشترک : زوجه نسبت به اجرت المثل ایام زندگی مشترک ادعایی ندارد /  زوجه اجرت المثل ایام زندگی مشترک را دریافت کرده است/ زوجه مبلغ …. بابت اجرت المثل ایام زندگی مشترک در دفترخانه دریافت می کند.

5- نفقه فرزند : پدر موظف است هر ماه مبلغ ………….. را بابت نفقه فرزند / فرزندان مشترک به شماره کارت ……………. پرداخت نماید و هر سال …….. درصد به مبلغ آن اضافه خواهد شد.

6- حضانت فرزند : حضانت فرزند مشترک  به نام … با پدر / مادر می باشد.

7- ملاقات فرزند :  زوج / زوجه متعهد گردید هر هفته به میزان …….. ساعت / روز ترتیبات ملاقات با فرزند را در محل ………….. به عمل آورد.

8- سایر شروط :

زوج و زوجه کلیه دعاوی حقوقی و کیفری در گذشته، حال و آینده را از یکدیگر ساقط نموده اند و در صورت طرح دادخواست و یا شکایت در گذشته مطابق این توافق بلااثر و از بین خواهد رفت. لازم به ذکر است زوجه حق رجوع به مهریه را ساقط و همچنین زوج نیز حق  رجوع خود به طلاق را ساقط مینماید.

طرفین ضمن اسقاط حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی خود ………………..را به عنوان وکلای دادگستری برگزیده اند و ایشان با حق توکیل به غیر میتواند گواهی عدم امکان سازش را در دادگاه اخذ و صیغه طلاق را نیز به وکالت از طرفین جاری نماید ضمنا” طرفین ضمن عقد خارج لازم حق عزل وکیل خود ساقط نمودند .

این توافقنامه در 8 بند تنظیم و هیچ شرط دیگری به غیر موارد فوق وجود نداشته و در آینده نیز در صورت توافق مبنی بر اضافه و یا حذف ( قید، شرط و یا بندی ) تصریح آن در همین توافقنامه ملاک عمل می باشد و در خارج این برگه فاقد ارزش قانونی است. (این توافقنامه در یک نسخه تهیه و در اختیار …………………… به عنوان وکیل دادگستری و شاهد این توافقنامه تا یکسال باقی میماند و با امضای طرفین وکالت ، اذن در اجرای صیغه طلاق به وکلا اعطا میگردد.)

نکات مهم

  • در طلاق توافقی زوجه هیچ الزامی برای بخشیدن مهریه ندارد و بخشش مهریه کاملا توافقی است و زوجه مختار است که کلیه مهریه را در راستای طلاق بذل کند یا قسمتی از آن را. ولی در هر صورت در طلاق توافقی به دلیل اینکه این طلاق، طلاق خلع محسوب می شود زوجه باید بخشی از مهریه را به زوج بذل نماید.
  • در صورتیکه که زوجه حق رجوع به مابذل ( مهریه) را از خود سلب و ساقط نکرده باشد میتواند در ایام عده به مهریه رجوع کند.
  • اگر طلاق توافقی منجر به ثبت  رسمی طلاق نشود و هر کدام از زوجین از طلاق منصرف شود توافقنامه طلاق توافقی اثر حقوقی ندارد و از درجه اعتبار خارج است. به عنوان مثال اگر زوجه مهریه خود را در راستای طلاق ببخشد و شوهر از اجرای صیغه طلاق منصرف شود مهریه زوجه به قوت خود باقی است، مگر اینکه زوجه طی سند رسمی مهریه خود را ابراء نموده باشد.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل متخصص طلاق توافقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هشت =

اسکرول به بالا