مهریه عند الاستطاعه چیست؟

مهریه عند الاستطاعه چیست؟

به گفته وکیل خانواده مهریه انواع متفاوتی دارد و یکی از آنها مهریه عند الاستطاعه می باشد که برای پرداخت آن قانون حق را به مرد می دهد. در واقع زمانی که زن بخواهد مهریه عند الاستطاعه خود را دریافت کند باید به دادگاه ثابت کند مرد قادر به پرداخت مهریه می باشد.

در مهریه عند الاستطاعه امتیاز بزرگی برای مرد در نظر گرفته شده است و آن هم این است که هر زمان اراده کند می تواند مهریه زن را به او بدهد. مرد برای پرداخت کردن این مهریه تحت فشار قرار نمی گیرد و زن هم باید برای دریافت مهریه خود باید به دادگاه اثبات نماید که شوهرش دارای اموالی می باشد.

در صورتی که زن نتواند میزان دارایی و درآمد شوهر خود را ثابت کند، بدون شک نمی تواند مهریه اش را دریافت نماید. در رویه قضایی آرای متناقضی در خصوص این نوع مهریه دیده می شود. بعضی حکم به پرداخت مهریه صادر می‌کنند ولی اجرای حکم را منوط به معرفی مال از طرف زن می کنند. اما بعضی از قضات بر این باورند که این نوع مهریه باید تقسیط شود و بعضی دیگر به دلیل اینکه این شرط مبهم و قابل اجرا نمی باشند آن را باطل می دانند.

مهریه عند الاستطاعه چیست؟

تفاوت مهریه عندالمطالبه با مهریه عند الاستطاعه

اگر زن و شوهر در حین عقد ازدواج با هم توافق نمایند که پرداخت مهریه منوط به استطاعت مرد باشد و هر زمانی که شوهر استطاعت مالی داشته باشد که مهریه را پرداخت نماید ، در این حالت در عقد نامه «عند الاستطاعه» نوشته می شود. در صورت ذکر «عند الاستطاعه» اگر شوهر دارای استطاعت مالی مناسبی برای پرداخت مهریه نباشد، زن نمی تواند تقاضای مهریه بکند.

در این نوع مهریه زن نمی تواند اقداماتی مانند جلب و زندانی کردن شوهرش را انجام بدهد؛ مگر اینکه برای دادگاه ثابت کند که شوهرش توانایی پرداخت مهریه را دارد و از پرداخت مهریه خودداری می کند.

ولی اگر در حین ازدواج پرداخت مهریه به اراده زن باشد و هر زمانی که زن اراده کرد بتواند مهریه را از شوهرش مطالبه کند در این حالت در عقدنامه «عند المطالبه» نوشته می شود.
بنابراین در مهریه عندالمطالبه زن هر زمان که اراده کند می تواند برای گرفتن مهریه اقدام کند. در صورت مطالبه مهریه عندالمطالبه اگر شوهر مدعی عدم توانایی برای پرداخت مهریه ( اعسار از پرداخت مهریه ) است باید آن را در دادگاه ثابت کند . در صورت قبول اعسار مرد ، مهریه تقسیط می شود و چنانچه مرد اقساط را در مواعد تعیین شده نپردازد زن می تواند نسبت به گرفتن حکم جلب شوهرش اقدام نماید.

مطالبه مهریه عند الاستطاعه

مهریه یکی از اموال زن می باشد که مرد زمان عقد آن را به زن تقدیم می نماید. در واقع شما باید بدانید مهریه هم مانند بسیاری از دارایی های دیگر ارزش دارد و همین مسئله یکی از دغدغه هایی به شمار می رود که در دادگاه ها افراد به آن اشاره می کنند.

اینکه زن مقرر کند مهریه را تنها در صورتی که شوهر توانایی مالی دارد، دریافت نماید به معنی مهریه عند الاستطاعه می باشد. زن و شوهر می توانند تمام مهریه را به این نام در محضر ثبت کنند و یا بخشی را یه صورت عند المطالبه و بخشی دیگر را به صورت عندالستطاعه در نظر بگییرند.

زن تنها در صورتی می تواند این مهریه را دریافت کند که به دادگاه ثابت نماید شوهرش دارایی های مورد نظر را دارد. زن و شوهر هر زمان که مایل باشند می توانند مهریه ای را که عند الاستطاعه بوده است را به عند المطالبه تبدیل کنند.

مهریه عند الاستطاعه چیست؟

مهریه عند الاستطاعه و حق حبس

مطابق ماده 1085 قانون مدنی ” زن می تواند تا زمانی که مهریه به او تسلیم نشده است از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند ، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود “. مطابق این ماده ، تا زمانی که زن مهریه اش را از شوهر دریافت نکرده است ، می تواند از تمکین مقابل شوهرش خودداری کند و عدم تمکین زن ، مسقط حق نفقه زن نخواهد بود.

اگر بعد از عقد زن تنها یکبار بخواهد از شوهرخود تمکین کند دیگر قادر نیست که از حق حبس خود استفاده نماید. در مورد حق حبس برای پرداخت کردن مهریه عند الاستطاعه اختلافات زیادی وجود دارد. اما بسیاری از قاضیان بر این باور هستند که در این نمونه از مهریه حق حبس وجود ندارد. چرا که زن خودش پذیرفته است تا زمانی که مرد توانایی مالی نداشت می تواند مهریه را پرداخت نکند.

مهریه عند الاستطاعه در طلاق

برای مطالبه کردن مهریه عند عند الاستطاعه چه زن درخواست نماید و یا چه ننماید، باید توانایی اثبات کردن تمکن مالی شوهر خود را در دادگاه داشته باشد. بر همین اساس باید مالی را که شوهر دارد را در دادگاه و یا اجرای ثبت معرفی نماید. استعلام اموال و توقیف اموال از این دو طریق، روش های خاصی دارد که شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید مهریه خود را دریافت کنید. این دو روش که اهمیت بسیار زیادی دارد عبارت می باشد از :

1-استعلام دارایی از طریق اجرای ثبت

در این روش زن  برای به اجرا گذاشتن مهریه باید به آن دفتر ازدواجی که ازدواج کره است مراجعه نماید و درخواست صدور اجرایی را داشته باشید. سر دفتر هم اجراییه را صادر می کند و به شوهر ابلاغ می نماید. اگر شوهر ظرف 10 روز اقدام به پرداخت مهریه زن نکند، زن قادر است که در اداره اجرای ثبت اسناد رسمی پرونده ای برای مرد تشکیل دهد. بعد از آن با استعلام از بانک مرکری و اداره ثبت و غیره تمامی دارایی های مرد در آن نامه مشخص شده است.

2-استعلام دارایی از طریق دادگاه

در این روش زن برای اینکه مهریه عند الاستطاعه خود را دریافت کند، دادخواستی تنظیم کند و آن را به دادگاه خانواده ارائه دهد. با استفاده از این نامه دارایی های شوهر را دادگاه برای شما مطرح می کند . میزان دارایی های شوهر از مراجعی که ذیربط می باشند دریافت می شود و مشخص می گردد. در این صورت زن قادر است که مهریه خود را دریافت کند. برای پیگیری هر یک از این دو روش بهتر است از وکیل مهریه کمک بگیرید.

جهت مشاوره حقوقی خانواده با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

اسکرول به بالا