ازدواج بدون اجازه پدر

ازدواج بدون اجازه پدر

شرایط و مراحل ازدواج بدون اجازه پدر

شرایط و مراحل ازدواج بدون اجازه پدر، مطابق با ماده 1043 قانون مدنی ایران ازدواج دختر باکره منوط به اجازه پدر یا جد پدری او است. در نتیجه امروزه یکی از اسناد مورد نیاز برای انعقاد عقد نکاح دختر باکره، اجازه نامه پدر او می باشد. به تصریح ماده مذکور تفاوتی ندارد دختر باکره به بلوغ رسیده باشد یا خیر، در هر صورت ازدواج او منوط به اجازه پدر است.

بدون تردید این مقرره قانونی برای رعایت مصلحت دختر باکره و حفظ حقوق معنوی و مادی او ایجاد شده است. بنابراین وجود این شرط نباید به ابزاری برای پدران زورگو تبدیل شود تا بدون دلیل از ازدواج دختر با فرد دلخواه خود جلوگیری نمایند.

بر همین مبنا چنانچه پدر بدون دلیل موجه از دادن اجازه ازدواج به دختر باکره خویش خودداری کند، اجازه او به استناد قسمت اخیر ماده 1043  قانون مدنی ساقط می شود. در این صورت برای ازدواج بدون اجازه پدر دختر می تواند ضمن معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج کند، از دادگاه خانواده اجازه ازدواج دریافت کند. در این صورت دختر و خواستگار او می توانند به دفاتر ثبت ازدواج مراجعه کرده و ازدواج خود را به ثبت برسانند. جهت اطلاعات بیشتر با وکیل خانواده تماس بگیرید.

در مورد ازدواج بدون رضایت پدر در نظر داشتن موارد زیر ضروری است :

  • ازدواج بدون اجازه پدر تنها در صورتی ممکن است که پدر بدون دلیل موجه از دادن اذن امتناع کند. در نتیجه اگر پدر به دلیل خاصی مثل اعتیاد خواستگار یا اختلال روانی او اجازه ازدواج ندهد، دختر باکره نمی تواند بدون اذن پدر ازدواج نماید.
  • اجازه پدر تنها برای ازدواج دختر باکره ضروری است و در صورتی که دختر باکره نباشد، نیازی به اجازه پدر برای ازدواج او نیست. منظور از دختر باکره کسی است که تاکنون با کسی رابطه زناشویی کامل نداشته است. در عرف به دختری باکره می گویند که تا کنون پرده بکارت او از بین نرفته باشد. همچنین در صورتی که دختر یک بار با اجازه پدر ازدواج نمود و حتی بدون از دست دادن بکارت خویش مطلقه شد، چنانچه خواست برای بار دیگر ازدواج نماید نیازی به اجازه پدر نیست.
  • ازدواج بدون اجازه پدر می بایست با تایید دادگاه خانواده باشد. مطابق با قانون حمایت خانواده دادگاه های خانواده در حوزه قضایی شهرستان و با حضور یک قاضی مرد و یک قاضی زن تشکیل می یابند. دختر باکره می بایست ضمن ارائه دادخواستی به دادگاه خانواده مشخصات فردی، اجتماعی، اقتصادی و … مردی که می خواهد با او ازدواج کند را اعلام می کند. دادگاه خانواده پس از بررسی موضوع در صورتی که دلایل دختر را صحیح تشخیص دهد، اجازه نامه انعقاد ازدواج بدون رضایت پدر را صادر می کند. زوجین با ارائه اجازه نامه مزبور می توانند در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق نسبت به انعقاد نکاح مبادرت نمایند.
  • دادگاه خانواده در ضمن صدور اجازه نامه ازدواج، در خصوص موضوعاتی از قبیل مهریه و نفقه زوجه تعیین تکلیف می نماید.

بیشتر بخوانید : شروط دوازده گانه عقدنامه چیست؟

ازدواج بدون اجازه پدر

در چه مواردی دختر بدون اجازه پدر میتواند ازدواج کند؟

  1. در صورتی که دختر باکره نباشد و باکرگی خود را به هر دلیلی از جمله بیماری ، رابطه نامشروع و .. از دست داده باشد.
  2. اگر زنی همسرش فوت نماید یا از شوهرش طلاق گرفته باشد برای ازدواج مجدد به اجازه پدر نیاز ندارد.
  3. در صورتی که پدر دختر بدون دلیل و عذر موجه راضی به ازدواج دخترش نباشد دختر می تواند با معرفی مردی که قرار است با او ازدواج کند به دادگاه و گرفتن اجازه از دادگاه مدنی خاص می تواند به دفتر ازدواج مراجعه کرده و ازدواج خود را ثبت کند .
  4. اگر پدر دختر به او اجازه ازدواج ندهد اما جد پدری وی این اجازه را بدهد ، دختر میتواند ازدواج کند.

بیشتر بخوانید : شرایط ازدواج موقت چیست؟

مجازات ازدواج بدون اذن پدر چیست؟

همانطور که ملاحظه شد از نظر مقررات قانونی برای ثبت ازدواج دختر باکره یا می بایست اجازه نامه پدر ارائه شود، یا اجازه نامه دادگاه خانواده. چنانچه سردفتر ازدواج و طلاق بدون دریافت هیچ یک از مدارک مذکور مبادرت به جاری ساختن صیغه ازدواج میان طرفین کند، مرتکب جرم کیفری شده و پروانه سردفتری او باطل می گردد.

مطابق با مقررات مربوط به حقوق خانواده در ایران، هر نوع نکاح دائم می بایست در دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق به ثبت برسد. اگر طرفین برای فریب دفترخانه اجازه نامه جعلی ارائه نمایند، مشمول مجازات حبس تعزیری جرم جعل و استفاده از سند مجعول می شوند. سردفتر ازدواج و طلاق در چنین مواردی مکلف است، موضوع را به اطلاع مراجع قضایی صالح برساند.

اجازه نامه ای که دادگاه خانواده برای دختر باکره صادر می کند، تنها در خصوص ازدواج با شخص خاص ممکن است. در هیچ یک از قوانین مدونه، ازدواج بدون رضایت پدر را برای دختران، جرم انگاری نکرده است و ازدواج بدون اذن پدر، جرم نبوده و مجازاتی را برای دختر، در پی نخواهد داشت.

اجازه پدر برای ازدواج دختر تا چه سنی است؟

اصولا رضایت پدر برای ازدواج دختران باکره لازم و ضروری است و منوط به سن خاصی نیست و طبق ماده 1043 قانون مدنی رضایت پدر برای ازدواج دختر باکره شرط لازم  و ضروری است.

قانون اجازه پدر برای ازدواج دختر

مطابق ماده 1043 قانون مدنی” نکاح دختر باکره ، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت، دختر می تواد با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهریه که بین آنها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید “.

شرایط و نحوه ساقط شدن اذن پدر برای ازدواج چیست؟

در صورتی که پدر بدون دلیل و عذر موجه با ازدواج دختر مخالفت نماید یا پدر مصلحت دختر خود را رعایت نکند یا به هر دلیل قادر به حضور در محضر نباشد دختر می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک و دادخواست خود را برای کسب اجازه جهت ازدواج ثبت کند. در صورتی که مدارک و دلایل ارائه شده توسط دادگاه پذیرفته شود به او اجازه ازدواج بدون نیاز به اذن پدر داده می‌شود.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − دوازده =

اسکرول به بالا