گم شدن سند ازدواج

گم شدن سند ازدواج

در صورت گم شدن سند ازدواج باید چه کرد؟

گم شدن سند ازدواج، سند ازدواج یا عقدنامه سندی است که هنگام انعقاد قرارداد نکاح میان زوجین منعقد می شود. عقدنامه از جمله اسناد رسمی به شمار می رود که توسط دفاتر اسناد ازدواج و طلاق صادر می شود. سند اصلی اثبات کننده رابطه زوجیت میان زن و شوهر سند ازدواج است.

دسترسی به عقدنامه ممکن است در فرایندهای قانونی مثل دریافت وام و تسهیلات بانکی، مهاجرت و دریافت تابعیت، مطالبه مهریه و … ضروری باشد. در صورت گم شدن سند ازدواج، زوجین می بایست نسبت برای دریافت سند المثنی به مراجع مربوطه مراجعه نمایند. در این نوشتار ضمن بررسی اعتبار حقوقی سند ازدواج راهکار قانونی در هنگام گم شدن آن، راهنمای دریافت سند ازدواج المثنی را ارائه خواهیم داد.

در صورت گم شدن سند ازدواج نخستین گام برای پیگیری موضوع، مراجعه به اداره پست یا سامانه اینترنتی این اداره و اعلام مفقود شدن عقدنامه می باشد. در سامانه اینترنتی اداره پست قابلیت جستجوی برخط مدارک گم شده وجود دارد. چنانچه سند ازدواج پیدا شده و در اداره پست موجود باشد، حداکثر تا مدت 6 ماه در این داره باقی می ماند.

چنانچه با مراجعه به اداره پست و اعلام گم شدن سند ازدواج، این سند پیدا نشد، زوجین می بایست اقدامات لازم برای دریافت سند ازدواج المثنی را انجام دهند. پیش از انجام اقدامات مربوط به دریافت سند المثنی زوجین می بایست به مراجع اداری و انتظامی مثل شورای حل اختلاف مراجعه کرده و مفقود شدن سند ازدواج را اعلام نمایند. همچنین برای آسان تر شدن فرایند دریافت المثنی، زوجین می بایست گم شدن سند ازدواج را به اطلاع دفترخانه ای که سند را تنظیم کرده است برسانند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با وکیل خانواده تماس بگیرید.

سپس زوجین می توانند در یکی از روزنامه های محلی کثیرالانتشار یک نوبت آگهی مفقود شدن سند را چاپ کنند. در متن آگهی مشخصات سند و دارندگان آن ذکر می شود. همچنین قید می گردد عقدنامه مزبور مفقود گشته و از نظر حقوقی فاقد اعتبار است.

پس از ثبت مفقودی سند در شورای حل اختلاف، دیگر کسی نمی تواند از سند سوء استفاده کند. زوجین می بایست با در دست داشتن شناسنامه های خود به دفتری که سند ازدواج در آن تنظیم شده است مراجعه نمایند و از سردفتر اسناد ازدواج و طلاق، ارائه رونوشت عقدنامه یا سند ازدواج را تقاضا نمایند.

گم شدن سند ازدواج

در صورت گم شدن سند ازدواج، اعتبار حقوقی سند ازدواج المثنی چگونه است؟

سند ازدواج المثنی یا رونوشت سند ازدواج که توسط دفترخانه رسمی ثبت ازدواج و طلاق صادر می شود، از حیث حقوقی دارای اعتبار سند ازدواج اصلی است. در هنگام مراجعه به دفترخانه زوجین می بایست تاریخ دقیق تنظیم عقدنامه را به سردفتر اعلام نمایند. صدور سند ازدواج المثنی مستلزم پرداخت هزینه ثبت می باشد. در سال 1401 نرخ تعرفه ثبت ازدواج و طلاق نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

دفاتر اسناد رسمی زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشند. مطابق با آخرین بخشنامه اعلام شده توسط سازمان ثبت، هزینه صدور سند ازدواج المثنی در دفاتر ازدواج و طلاق از قرار 500 هزار ریال (50 هزار تومان) می باشد. علاوه بر این هزینه های مربوط به صدور هر برگ قبض می بایست مبلغ دو هزار تومان نیز به مبلغ فوق افزوده شود. هزینه چاپ آگهی مفقودی نیز می بایست به هزینه های فوق اضافه گردد.

اگر سند ازدواج مورد سرقت واقع شود یا تخریب گردد، چه باید کرد؟

همانطور که اشاره شد سند ازدواج از جمله اسناد رسمی و لازم الاجراء به شمار می رود. ارائه این سند برای انجام اقدامات حقوقی مثل طلاق، دریافت تسهیلات بانکی، مهاجرت و … ضروری می باشد.

در بسیاری از موارد ممکن است برای جلوگیری از طلاق و دیگر تصمیمات طرف مقابل، یکی از زوجین سند ازدواج را پنهان کند یا آن را تخریب نماید. همچنین سند رسمی ازدواج ممکن است توسط شخصی غیر از زوجین به ربایش رفته یا تخریب شود.

در این صورت عمل مرتکب مشمول مقررات کیفری از جمله قانون مجازات اسلامی خواهد بود. در نتیجه ممکن است کسی که سند ازدواج را می رباید یا آن را تخریب می کند به 6 ماه تا 2 سال زندان تعزیری و پرداخت جریمه نقدی محکوم شود. همچنین محکوم علیه ضامن پرداخت کلیه خساراتی خواهد بود که از اعمال او به دارندگان سند وارد آمده است.

سوء استفاده از سند ازدواج گم شده

سند نکاحیه یا همان عقد نامه از جمله اسناد رسمی به شمار میرود بنابراین چنانچه فردی عقد نامه گم شده را پیدا نموده و آن را جعل کرده و سوء استفاده نماید مرتکب جعل و استفاده از سند رسمی شده که در صورت اثبات آن در مرجع قضایی ، به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

در صورت تعطیل شدن دفتر ازدواج صادرکننده عقدنامه چه باید کرد؟

در صورتی که  سردفترکه سند ازدواج را صادر نموده فوت نماید و یا از وی سلب امتیازگردد  معمولا از سوی اداره ثبت و اسناد شهرمربوطه ، کفیلی برای انجام امور مراجعین معرفی می‌ گردد . افراد می‌توانند با مراجعه به اداره ثبت اسناد محل، از مشخصات کفیل دفترازدواج  جایگزین مطلع شده و برای درخواست رونوشت سند ازدواج به دفتر جایگزین مراجعه نمایند.

مدارک لازم برای گرفتن رونوشت عقدنامه

  1. مراجعه حضوری هر یک از زوجین به دفتر ازدواج محل وقوع عقد با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی
  2. مراجعه حضوری وکیل پایه یک دادگستری یا وکیل مع واسطه ( وکالتنامه باید دردفتراسناد رسمی به ثبت رسیده باشد) حدود اختیارات وکیل برای مراجعه به دفتر ازدواج می بایست در وکالتنامه قید گردد.

مرجع صالح جهت صدور سند ازدواج المثنی

زوجین با مراجعه به دفتر ازدواجی که عقد نمودند می‌توانند برای اخذ سند ازدواج المثنی اقدام نمایند . دفترخانه ازدواج رونوشت سند عقد نامه گمشده را به شما خواهد داد که از منظر  قانونی اعتبار سند اصلی ازدواج اصلی را خواهد داشت.

آیا در صورت گم شده سند ازدواج زوج یا زوجه می توانند دعاوی خانوادگی علیه هم اقامه نمایند؟

در صورت گم شدن سند ازدواج امکان طرح دعاوی خانوادگی از قبیل مهریه ، نفقه ، الزام به تمکین ، طلاق …. در دادگاه وجود ندارد زیرا قبل از اقدام به اینگونه دعاوی زوج یا زوجه باید رابطه زوجیت خود با همسرش را اثبات نماید. بنابراین اولین اقدام ارائه سند ازدواج برای طرح دعوا می باشد. پس در صورت مفقود شدن سند نکاحیه ، قبل از هر اقدامی مراجعه به دفتر ازدواج برای اخذ رونوشت عقدنامه است.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل خانواده با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − پانزده =

اسکرول به بالا