طلاق به دلیل ضرب و جرح

طلاق به دلیل ضرب و جرح

طلاق به دلیل ضرب و جرح

طلاق به دلیل ضرب و جرح، یکی از شایع ترین دلایل طلاق، طلاق به دلیل ضرب و جرح و یا کتک کاری زن می باشد. امروزه زنان در جامعه ما خشونت و ضرب و جرح را تجربه می کنند. بسیاری از دادخواست ها ی مبنی بر طلاق در کشور به همین دلیل ثبت می گردد. به این سبب در این مقاله به طور اختصار در خصوص طلاق به دلیل ضرب و جرح می پردازیم.

از آنجا كه سوء رفتار با زنان تأثير نامطلوبي بر سيستم بهداشت رواني جامعه بر جاي مـي گـذارد و خـود منجـر بـه آسيب هاي اجتماعي ديگري می گردد باید این مورد را بسیار مهم دانست تا به طور عمیق و علمی مورد بررسی قرار بگیرد. همانطور که در مقالات قبلی توضیح داده ایم و طبق ماده 1133 قانون مدنی، طلاق در حیطه اختیارات مرد است.

اما اگر زوجه ( زن) بخواهد از دادگاه درخواست طلاق نماید حتما باید دلایل محکمه پسندی را ارائه نماید تا با طلاق وی موافقت شود. یکی از مهم ترین و محکمه پسند ترین دلیل برای قانون طلاق به دلیل ضرب و جرح یا کتک کاری از طرف مرد است .

حسب ماده 1130 قانون مدنی ضرب و شتم از سوی مرد و یا هر گونه سوء رفتار که به طور مستمر صورت گیرد و خارج از تحمل زوجه باشد. در صورتیکه زن بتواند این موارد را قانونا اثبات کند دادگاه زوج را مجبور به طلاق به دلیل ضرب و شتم می نماید.

در خصوص سوء رفتار که در قانون فوق ذکر گردید باید بگوییم که در شرط دوم چاپی که در عقد نامه وجود دارد سوء رفتار مرد می باشد. سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج باید به حدی باشد که ادامه زندگی را مختل نماید و قابل تحمل نباشد. لذا، اگر زوجه ثابت نماید که مرد سوء رفتار یا سوء معاشرت داشته است زوجه می تواند علیرغم مخالفت های همسرش در خواست طلاق کند.

طلاق به دلیل ضرب و جرح
طلاق به دلیل ضرب و جرح

روش های اثبات ضرب و شتم مرد

برای پذیرفتن طلاق از سوی قانون و دادگاه زن باید تمام موارد و ادله ی خود را به اثبات برساند. اثبات ضرب و جرح و خشونت و سوء رفتار مرد به سه روش صورت می گیرد :

  •  با اقرار صریح از سمت شوهر
  •  شهادت شهود مبنی بر ضرب و جرح زن
  • سایر امارات
  • علم قاضی
  •  تقاضای ارجاع پرونده به مددکاری و تحقیق از همسایگان محل زندگی زوجین در خصوص ضرب و شتم

نکته : گرفتن گواهی پزشکی قانونی که نشان دهنده ضرب و شتم باشد برای گرفتن طلاق کافی نیست و سوء رفتار مرد باید در دادگاه به اثبات دادگاه برسد و حتما باید مشخص شود که آسیب های ناشی از ضرب و شتم توسط چه کسی ایجاد شده است. ملاک دادگاه در این باره رای قطعی و محکومیت کیفری زوج می باشد.

مطالب مرتبط : طلاق به درخواست مرد

آیا زن به دلیل یک بار ضرب و شتم می تواند طلاق بگیرد ؟

مطابق بند 4 ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی ” ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.” رویه قضایی حاکم در دادگاهها ضرب و شتم باید به صورت مستمر باشد و استمرار ضرب و جرح باید موجب عسر و حرج زن شود.

اکثر افراد صاحب علم در زمینه حقوق و به عبارتی حقوقدانان در این زمینه بر این باورند که صرف صادر شدن یک دادنامه مبنی بر ضرب و جرح زن که منجر به آسیب جزئی زن شده است نمی تواند دلیل بر خوف ضرر زندگی زوجه در زندگی مشترکشان با زوج باشد.

لذا، هر گونه سوء رفتار و یا ضرب و جرح از سوی زوج مستلزم این است که به طور مستمر انجام گرفته باشد. بنابراین، با یک بار ضرب و جرح حق طلاق برای زن ایجاد نمی شود. اگر ضرب و جرح تکرار شود زن می تواند شکایت کیفری کند و با اثبات آن و اخذ حکم قطعی می تواند نسبت به طلاق به دلیل ضرب و شتم یا کتک کاری اقدام نماید.

طلاق به دلیل ضرب و جرح
طلاق به دلیل ضرب و جرح

ضرب و شتم و عدم تمکین

حکم قطعی از سوی دادگاه کیفری مبنی بر ارتکاب ضرب و جرح زوجه توسط زوج از مصادیق خوف بر زیان بدنی زوجه است و به طور معمول مانع صدور حکم الزام به تمکین است. البته نکته ای که وجود دارد، این است که عموما یکبار ضرب و جرح توسط مرد باعث عدم تمکین و حق طلاق نمی گردد.

لذا، زن می تواند در صورت تعدد و تکرار ضرب و جرح قرار از سوی مرد و اخذ گواهی پزشکی قانونی و صدور حکم کیفری، با اثبات ادله و موافقت دادگاه اقدام به طلاق  نماید و همچنین با اثبات نداشتن امنیت جانی در منزل شوهر از شوهر تمکین ننماید.

تصمیم نهایی در این زمینه و درباره سوء رفتار مرد به تشخیص دادگاه می باشد. که گاها ممکن است از نظر برخی قضات یک سری از ادله گفته شده، سوء رفتار تلقی نگردد. زیرا قضاوت از سوی قاضی دارای باورها، عرف ها و فاکتورهای گوناگون است. در این صورت است که داوری های مبنی بر آن مختلف بوده و ممکن است متفاوت از هم باشد که در اخذ صدور حکم نهایی تاثیر به سزایی دارد.

مراحل و شرایط شکایت از شوهر به دلیل کتک زدن

ضرب و جرح زن توسط شوهر جرم بوده و مرتکب قابل مجازات می باشد. در قانون مجازات اسلامی ضرب و جرح به هر مقداری که باشد جرم و  مجازات در نظر گرفته شده است. زن  می‌تواند به علت ضرب و جرح ایجاد شده از شوهر شکایت کند.

زن پس از ارتکاب جرم و جراحات ایجاد شده باید به  دادسرای عمومی محل وقوع جرم شکایت کند. پس از شکایت ضرب و جرح ، به کارشناس پزشکی قانونی ارجاع تا میزان جراحات توسط کارشناس بررسی  گردد. دادگاه بر اساس نظر کارشناس پزشکی قانونی رای صادر می‌کند. اگر مرد منکر ضرب و جرح گردد بازپرس با توجه به شواهد و مدارک مانند تحقیق محلی  از همسایگان و یا شهادت شهود به کشف حقیقت نائل می شود.

بنابراین، در پرونده ها و اختلافات خانوادگی، صرف شکایت به پلیس به تنهایی کافی نیست. ضرب و جرح  باید در دادگاه کیفری اثبات شود تا ملاک دادگاه خانواده برای رسیدگی به موضوع طلاق به دلیل ضرب و شتم باشد در این خصوص ملاک رای قطعی مبنی بر محکومیت کیفری زوج می باشد. گزارش پزشکی قانونی صرفا نشان دهنده ضرب و جرح و میزان آن است. همچنین باید ثابت شود که این آسیب‌ها توسط شوهر ایجاد شده است.

طلاق به دلیل ضرب و جرح
طلاق به دلیل ضرب و جرح

مجازات کتک زدن زن

اگر شوهر مرتکب ضرب و جرح گردد مطابق  قانون مجازات اسلامی در خصوص جنایت غیر عمدی بر اعضا و جنایت عمدی که قصاص نداشته باشد به پرداخت دیه  محکوم می گردد. میزان دیه با توجه به میزان ضربات وارده و با توجه به نظر پزشکی قانونی تعیین می گردد.

ولی اگر جراحات وارده موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد و اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می شود.

ایا زن بخاطر ضرب و شتم به بار اول میتواند حق طلاق بگیرد؟

در پاسخ به اینکه آیا زن به خاطر ضرب و شتم برای بار اول می تواند حق طلاق بگیرد باید گفت با توجه بند 4 تبصره ماده 1130 قانون مدنی که صراحتا قید شده است ضرب و شتم و سوء اخلاق و رفتار زوج برای ایجاد حق طلاق زن و عسر و حرج وی باید مستمر باشد تا بتواند بر مبنای آن حق طلاق را دریافت کند. بنابراین، یک بار ضرب و شتم برای زوجه حق طلاق ایجاد نمیکند و باعث پذیرفتن درخواست طلاق او از سوی دادگاه نمی شود.

نمونه دادخواست طلاق به دلیل ضرب و جرح

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند: اینجانب با خوانده به موجب عقدنامه شماره …… مورخ …… دفترخانه شماره ….. شهرستان ….. عقد ازدواج دایم منعقد نموده ایم. ثمره ازدواج در طول مدت ….. فرزند دختر/پسر / بدون فرزند می باشد.

خوانده دعوا در طول زندگی مشترک  چندین بار به بهانه های واهی بنده را مورد ضرب و جرح قرار می دهند به گونه ای که در خانه هیچ گونه امنیت جانی ندارم. لذا با توجه به اینکه ادامه ی زندگی مشترک موجب عسر و حرج اینجانب بوده و این موضوع با  دادنامه های صادره به شماره ….، شهادت شهود و … قابل اثبات می باشد، با استناد به بند ۲ و ۴ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی و تبصره ذیل آن صدور حکم طلاق به دلیل عسر و حرج را دارم.

جهت مشاوره حقوقی در خصوص طلاق به دلیل ضرب و جرح با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 2 =

اسکرول به بالا