حکم جلب مهریه

حکم جلب مهریه

حکم جلب مهریه

شاید تا کنون در مورد حکم جلب و نحوه ی گرفتن حکم جلب مهریه چیزهای زیادی شنیده باشید. اما آیا در مورد گرفتن حکم جلب مهریه نیز اطلاع دارید؟ گرفتن حکم جلب برای پرونده های حقوقی و کیفری متفاوت است. حقیقت آن است که گرفتن حکم جلب در پرونده های حقوقی در مقایسه با پرونده های کیفری دارای مراحل طولانی تر و دشوارتری می باشد.

به گفته وکیل خانواده گرفتن حکم جلب دارای روند دادرسی خاصی میباشد و حضور یک وکیل خانواده در طول زمان رسیدگی به این پرونده ها الزامی است. دستور جلب برای پرونده های حقوقی زمانی صادر می گردد که متهم در طی مراحل اجرای حکم نتواند بدهی یا همان دین خود را بپردازد و از طرفی دیگر نیز حتی نتواند رضایت خوانده پرونده را هم بدست آورد. در چنین شرایطی اصولا طبق دستور دادگاه و ارائه دادخواست توسط خوانده پرونده، فرد متهم به جلب می شود و راهی زندان شود.

حکم جلب مهریه در چه مواردی صادر می شود؟

درصورتی که زوجه نسبت به مطالبه  و به اجرا گذاشتن مهریه اقدام نماید بعد از صدور حکم قطعی زن باید درخواست صدور اجرائیه نماید و اموالی را از مرد معرفی و توقیف اموال برای مهریه میکند. اگر زن نتواند اموالی را برای توقیف معرفی کند یا اموالی نداشته باشد مرد یک ماه فرصت دارد که دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه صادر کننده رای تقدیم کند.

درصورت تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه ظرف مدت یک ماه از صدور اجراییه امکان جلب شوهر تا پایان تعیین تکلیف قطعی دادگاه در خصوص اعسار مهریه وجود ندارد. در صورتی که حکم بر اعسار مرد صادر و مهریه به صورت اقساط تعیین گردد اگر شوهر پیش پرداخت مهریه و یا اقساط را (دو یا سه قسط معوقه ) را پرداخت نکند حکم جلب برای مهریه صادر می شود.

بر اساس ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده گفت حبس مردان به دلیل عدم پرداخت مهریه، تنها تا سقف ۱۱۰ سکه قابل اعمال می باشد. یعنی اگر به عنوان مثال مهریه خانمی ۴۰۰ سکه باشد، وقتی سقف پرداختی‌ها به ۱۱۰ تا رسید بر اساس ماده2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، مرد زندان نمی‌رود یا اگر حبس باشد آزاد می‌شود و پرداخت مابقی مطالبه به صورت عندالاستطاعه خواهد بود.

نکته : رویه اکثر محاکم به این صورت می باشد که اگر زن مالی را از شوهر توقیف کرده باشد تا تعیین تکلیف مال توقیف شده برای مابقی مهریه که بیشتر از مبلغ مال توقیف شده باشد تا سقف ۱۱۰ سکه، حکم جلب صادر نمی کنند.

نکته : زن میتواند در صورت اطمینان از توانایی مرد برای پرداخت مهریه به کمک وکیل مهریه این موضوع را به اثبات برساند که مرد اموالش را انتقال داده است و یا انکه آنها را واگذار یا مخفی کرده است و ممکن است حتی آنها را تلف نیز کرده باشد تا در ظاهر اینگونه به نظر بیاید که او مالی ندارد . در صورتی که زن یا وکیل او با ادله ی اثبات قوی موضوع را ثابت کنند که انتقال مال بعد از شکایت انجام شده است، دادگاه نیز متوجه صوری بودن معاملات میشود و بلافاصله اموال مرد توقیف می گردد.

شرایط حکم جلب مهریه

  1. اگر مهریه زن به صورت عند المطالبه باشد و زن نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید.
  2. در صورتی که مرد پس از 1 ماه از تاریخ اجراییه نسبت به طرح دادخواست اعسار از پرداخت مهریه اقدامی ننماید.
  3. در صورتی که پس از قبول دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و اقساطی شدن مهریه مزد نسبت به پیش پرداخت و اقساط مهریه اقدامی نکند یا پس از پرداخت چند قسط از مهریه، باقی اقساط آن را نپردازد در اینصورت زوجه می‌تواند حکم جلب را از دادگاه درخواست کند.

نکات مهم در مورد گرفتن حکم جلب مهریه

  • گرفتن حکم جلب نیز مانند بسیاری دیگر از مراتب دادرسی پرونده های حقوقی دارای جزییات قانونی و نکاتی می باشد که به اختصار به آنها اشاره می کنیم:
  • اگر مهلت برگه حکم جلب منقضی شده باشد مامور قادر به اجرای آن نیست.
  • باید توجه داشت برگ جلب صادره فقط در حوزه قضایی صادر شده اعتبار دارد.
  • حکم جلب تنها به واسطه ی ماموران کلانتری لازم الاجرا است .
  • در مواردی که شاکی دستور قضایی خارج از آن حوزه را به ضابطان ارائه کند ماموران حق دستگیری متهم را ندارند.
  • توجه داشته باشید که در صورتی که برگ جلب صادر شده، در خصوص ورود به منزل یا مخفیگاه متهم یا محکوم علیه قید به نکته ای اشاره نشده باشد ، ماموران اختیار ورود به این مکان ها را دارند و این کار خلاف قانون است.
  • توجه داشته باشید کپی برگ جلب هیچگونه اعتبار قانونی ندارد و فقط با اصل آن می توان برای گرفتن حکم جلب اقدام کرد.
  • ناگفته نماند که ارائه کننده برگه جلب باید خود شخص شاکی یا وکیل قانونی وی باشد.
  • شاکی یا وکیل او در هنگام درخواست حکم جلب باید اصل کارت ملی خود را نشان دهند.
  • حصول یا عدم حصول جلب متهم یا محکوم علیه و گزارش ان به مقام قضایی جز وظایف کلانتری است.
  • حکم جلب مهریه به دلیل آنکه برای پرونده حقوقی صادر شده است، فقط برای ادای دین است و مجازات محسوب نمی شود.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

اسکرول به بالا