نحوه تقسیط مهریه

نحوه تقسیط مهریه

نحوه تقسیط مهریه

نوشته پیش رو توسط وکیل خانواده در خصوص نحوه تقسیط مهریه و یا نحوه قسط بندی کردن مهریه و معیار تقسیط مهریه و اینکه پیش پرداخت مهریه چقدر است برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. مهریه مالی است که در هنگام عقد نکاح مرد متعهد می شود به همسر خود پرداخت کند. ممکن است این مال از اموال منقول و یا غیر منقول باشد یا به صورت نقدی مثل سکه.

به گفته وکیل مهریه مهریه یک بدهی است که باید به زن پرداخت شود. اما گاها پیش می آید که زوج به دلیل عدم توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه، قادر به پرداخت نیست که در قانون اصطلاحا اعساراز پرداخت مهریه نامیده می شود. در این مرحله است که قانون برای زوج مبلغ مهریه را قسط بندی کرده و مشخص می کند در هر قسط چه مقدار از کل مبلغ را پرداخت نماید.

شرایط تقسیط مهریه

نحوه تقسیط مهریه 2 حالت دارد که هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

حالت اول : اینکه قسط بندی مهریه زمانی صورت می گیرد که قاضی بعد از بررسی شرایط و میزان دارایی زوج، پرداخت مهریه را به صورت قسطی تعیین می کند. بعد از این مرحله زن و مرد بدون داشتن هیچ شکایت و اعتراضی موافقت خود را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه می دهند.

حالت دوم : در این حالت یکی از زوجین و یا هر دوی آن ها با میزان پرداخت مهریه به صورت اقساط مخالف بوده و راضی به شرایط تقسیط مهریه نیستند. دراین صورت باید اعتراض خود را به دادگاه اعلام نماید. بعد از اعلام اعتراض، پرونده برای بررسی مجدد به دادگاه تجدید نظر ارسال می گردد و قاضی دادگاه مجددا پرونده را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد. نکته قابل تامل این است که رای اعسار از پرداخت مهریه به مدت 20 روز قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر استان می باشد.

عدم پرداخت اقساط مهریه

زمانی که حکم تقسط مهریه از طرف دادگاه صادر می گردد این مبلغ مشخص شده دینی است که از طرف مرد باید به زن پرداخت شود. بعد از تقسیط مهریه، در مواقعی است که زوج بعد از پرداخت چند قسط از پرداخت ما بقی مبلغ مهر سر باز می زند و دیگر پرداخت را انجام نمی دهد در این حالت اقساط مهریه به حالت (حال) در می آید که در اصطلاح حقوقی گفته می شود دین و بدهی مرد (حال) می شود وزن می تواند نسبت به جلب شوهرش مهریه اقدام نماید.

در چنین حالتی اقساط مهریه منتفی می گردد و مرد مجبور می شود که تمام مهریه زن را نقدا پرداخت کند و دیگر شرایط قسطی شدن مهریه وجود نخواهد داشت. در خصوص اطلاعات بیشتر در مورد نحوه گرفتن حکم جلب مهریه کیلیک نمایید.

نکته : علاوه بر موارد ذکر شده نکته حائز اهمیت این است که دادخواست تقسیط مهریه و عدم توانایی پرداخت پیش قسط مهریه اگردر دادگاه مورد قبول واقع نشود منجر به صدور حکم جلب زوج خواهد شد. از موجبات صدور حکم جلب زوج پرداخت مهریه تا مبلغ 110 سکه تمام بهار آزادی و یا معادل آن می باشد.

معیار اقساط مهریه

در قوانین تنظیم شده و موجود تقسیط مهریه هیچ معیار و ملاک ثابت و مشخصی در نظر گرفته نشده است. و  نحوه تقسیط مهریه و میزان اقساط و پیش پرداخت آن از فردی به فرد دیگر متغیر است، زیرا میزان آن با توجه شرایط و وضعیت فرد در نظر گرفته می شود و تعیین میزان اقساط مهریه در هر پرونده‎ و شعبه از دادگاه خانواده، قاضی با توجه به همان مورد تصمیم گیری می‎کند.

با توجه به این موضوع باید گفت که اقساط مهریه و شرایط پرداخت برای همه افراد یکسان نیست و اینکه معیار اصلی در هر پرونده با توجه به شرایط شخص ، میزان درآمد و میزان دارایی زوج تعیین می گردد.

پیش پرداخت اقساط مهریه

قاضی پرونده با توجه به میزان مهریه و شرایط و توانایی مالی مرد و اظهارات زن شیوه اقساط مهریه را در نظر گرفته و میزان پیش قسط را مشخص می کند.

تقسیط مهریه بعد از فوت زوج

همانطور که گفتیم مهریه بدهی مرد حساب می شود حتی اگر زوج فوت کند. به همین منظور حتی بعد از فوت زوج از ما ترک فرد یعنی اموال و دارایی که از خود به جا گذاشته مهریه زن پرداخت می شود. لذا، پرداخت مهریه زن در اولویت قرار دارد بدین معنی که اول بدهی های فرد فوت شده داده می شود که مهریه زن جزء آن است سپس ما بقی اموال طبق قانون به وراث تعلق می گیرد.

سوالات متدوال در خصوص اقساط مهریه

1-شوهرم پس از پرداخت 4 عدد از اقساط مهریه مجددا دادخواست تقسیط مهریه داده است آیا دادگاه می تواند میزان اقساط مهریه را کمتر کند و آیا دادخواست همسرم پذیرفته می شود؟

دادخواست تعدیل اقساط مهریه در صورتی مورد پذیرش دادگاه قرار می گیرد که مرد اثبات نماید که در وضعیت مالی و درآمدی او تغییراتی حاصل شده است. مانند اخراج از کار یا افزایش قیمت سکه. اگر مرد بتواند ثابت کند که توانایی مالی برای پرداخت اقساط تعیین شده را ندارد دادخواست مرد مورد پذیرش قرار می گیرد.

2-اگر مردی فوت نماید مهریه زن به چه صورت پرداخت می شود؟

اگر مردی فوت نماید زن می تواند از اموال و دارائیهای مرد مهریه خود را مطالبه کند و مهریه زن جزو حقوق ممتازه است یعنی اول باید مهریه زن پرداخت شود و از وراث مرد قابل مطالبه است. در خصوص اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر کیلیک نمایید.

3-اگر مرد اقساط مهریه را نپردازد می توانم نسبت به جلب ایشان اقدام نماید؟

چنانچه مردی پس از صدور حکم تقسیط مهریه نسبت به پرداخت مهریه اقدامی نکند در این حالات مهریه زن حال می شود و مرد باید کلیه مهریه را به صورت نقدی پرداخت کند. توجه داشته باشید که عدم پرداخت مهریه تا 110 سکه موجب صدور حکم جلب برای شوهر می باشد ولی نسبت به مازاد 110 سکه امکان جلب وجود ندارد.

4-اگر مهریه زنی به صورت عند االمطالبه باشد و شوهرش ماهیانه 2 میلیون درآمد داشته باشد اقساط مهریه به چه میزان می باشد؟

تقسیط میزان و تعداد مهریه در دادگاه خانواده به صورت مورد ی تصمیم گیری می شود و میزان آن از شخصی به شخصی دیگر کاملا متفاوت است و قاضی دادگاه عواملی مانند شغل و در آمد ماهیانه، اموال و دارایی وی را در نظر می گیرد.

5-من مردی هستمکه چک های بسیاری در دست طلبکاران دارم و زنم نسبت به مطالبه مهریه اقدام کرده اسست از لحاظ قانونی طلبکاران من در اولویت هستند یا مهریه خانم؟

طبق قانون مهریه زن از حقوق ممتازه تلقی می شود و پرداخت آن در اولویت است.

جهت مشاوره حقوقی در خصوص نحوه تقسیط مهریه با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − شش =

اسکرول به بالا