شرایط درخواست اعسار از پرداخت مهریه

شرایط درخواست اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

شرایط درخواست اعسار از پرداخت مهریه

شرایط درخواست اعسار از پرداخت مهریه، در مواردی که مرد نمی تواند به صورت دفعه الواحده مهریه زن را پرداخت کند، باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه دهد. پرونده های اعسار از پرداخت مهریه پرونده های کاملاً حساس و تخصصی می باشد ، زیرا اگر اعسار زوج برای دادگاه محرز نگردد و قاضی دادگاه به اقناع وجدانی نرسد دعوای اعسار رد می شود.

اگر رای اعسار از پرداخت مهریه رد شود و این رای قطعی گردد باید مهریه زوجه صورت یکجا و کامل پرداخت نماید در غیر اینصورت با صدور حکم جلب مهریه  راهی زندان می شود. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق و تنظیم و طرح درست دادخواست اعسار از پرداخت مهریه با وکیل خانواده دفتر ما تماس بگیرید.

ولی اگر اعسار زوج مورد قبول دادگاه واقع شود دادگاه شرایط قسط بندی مهریه را برای مرد فراهم می کند. در این صورت مرد به راحتی می تواند تمامی مهریه را به صورت قسط بندی شده به زن پرداخت کند.

البته که باید بدانید شرایط اعساراز پرداخت مهریه خاص می باشد و شما در صورتی که مالی داشته باشید نمی توانید از این قانون استفاده کنید. در واقع اگر زوجه بتواند از زوج اموالی را شناسایی و توقیف کند می تواند مهریه خود را به طور کامل مطالبه کند.

در واقع مهریه یکی از اموالی است که به جبران خسارت به زن داده می شود و مرد باید آن را به طور کامل ارائه دهد. اینکه مهریه قسط بندی کند و یا به صورت کامل ارائه دهد بستگی به نظر دادگاه دارد که آن را برای مرد طبق دارایی هایش مشخص می کند.

اعسار از پرداخت مهریه

شرایط طرح دعوی اعسار از پرداخت مهریه

مهریه یکی از اموالی می باشد که زن مالک آن است و هر زمان که بخواهد می توانید آن را دریافت کند. در پرونده اعسار از پرداخت مهریه دادگاه هر یک از اموالی که به نام شما است را به خوبی مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که اموال غیر از مستثنات دین داشته باشید آن را دریافت کرده و به عنوان مهریه به زن تحویل می دهد.

در صورت نداشتن هیچ اموالی هم درخواست قسط بندی مهریه را می توانید از دادگاه داشته باشید. تنظیم کردن این درخواست شما شرایط خاصی دارد و شما باید به خوبی با این شرایط آشنایی داشته باشید.

یکی از مهمترین شرایطی که برای تنظیم این دادخواست وجود دارد این است که دو نفر شاهد مرد شهادت دهند که زوج توانایی پرداخت کل مهریه را به صورت دفعه الواحده ندارد و هیچ اموالی به نام وی وجود ندارد. همچنین شاهدان باید اطلاعات کاملی در خصوص شغل و میزان درآمد و میزان محکوم به و نحوه امرار معاش مدعی اعسار داشته باشند.

مورد بعدی اینکه برای طرح دعوای اعسار از پرداخت مهریه ، مطابق ماده 8 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی این است که مدعی اعسار باید فهرستی از کلیه اموال خود اعم از میزان وجوه نقدی که در نزد بانکها و یا موسسات مالی و اعتباری چه در داخل کشور و یا در خارج از کشور دارد، به همراه مشخصات دقیق حسابها و اموال منقول و غیر منقول و همچنین کلیه مطالباتی را که از اشخاص ثالث دارد و فهرست نقل و انتقالاتی که از زمان یکسال قبل از طرح دعوای اعسار داشته ضمیمه دادخواست کند.

اعسار از پرداخت مهریه

زمان تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

مهلت زمان ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه 1 ماه از زمان ابلاغ اجراییه می باشد. اگر زوج در مهلت یک ماهه از تاریخ ابلاغ اجرائیه نسبت به ثبت دادخواست اعسار اقدام ننماید زوجه می تواند از دادگاه تقاضای جلب زوج را بنماید. اگر زوجه موفق به جلب زوج شود در صورتی آزاد می شود که زوج کفیلی و یا وثیقه به دادگاه معرفی کند یا اینکه زوجه رضایت دهد.

در صورتی که زوج نسبت به معرفی کفیل یا وثیقه اقدام نماید و دادگاه قرار قبولی وثیقه یا کفالت صادر کند ، تا روشن شدن وضعیت اعسار به موجب حکم قطعی از حبس او خودداری می شود و در صورتی که زوج در حبس باشد آزاد می شود. اگر اعسار زوج در دادگاه رد شود دادگاه به کفیل یا وثیقه گذار ابلاغ می کند که ظرف مدت۲۰ روز از ابلاغ ، زوج را به دادگاه تحویل دهد.

مدارک لازم برای تنظیم دادخواست اعسار از مهریه

شما برای اینکه درخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تحویل دهید نیاز است که مدارک آن را آماده سازید. برخی از اصلی ترین و مهمترین مدارکی که نیاز است شما تحویل دهید و به خوبی این مدارک توسط دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد عبارت می باشد از :

  1. دادنامه محکومیت مهریه.
  2. استشهادیه ( شهادت کتبی دو نفر ).
  3. فرم صورت کلیه اموال منقول و غیر منقول از دیگر مدارک بسیار مهم می باشد که نشان دهنده عدم توانایی شما برای پرداخت اقساط می باشد . شما می توانید فرم صورت اموال و فرم استشهادیه را از دفاتر خدمات الکترونیک تهیه نمائید.
  4. در صورتی که خواهان مستاجر است باید اجاره نامه را نیز ارائه دهد.
  5. هر مدرکی که نشان دهنده بدهکار بودن خواهان می باشد باید به دادگاه تحویل داده شود. اینکه مرد به افراد دیگری مقروض است در روند پیش روی پرونده نقش مهمی دارد و دادگاه با درخواست او زودتر موافقت می کند.
  6. اگر خواهان دچار بیماری سختی می باشد باید مدارک بیمار بودن خود را به طور کامل به دادگاه ارائه دهد تا مورد بررسی قرار گیرد.
  7. فیش حقوقی

نکات مهم در خصوص اعسار مهریه

  • دادخواست اعسار از پرداخت مهریه از تاجر و اشخاص حقوقی مانند شرکت ها پذیرفته نمی شود. بلکه این اشخاص ، باید تقاضای ورشکستگی کنند در غیر اینصورت دادگاه دادخواست اعسار این اشخاص را رد می کند.
  • به تقاضای اعسار خارج از نوبت رسیدگی می شود و جزء دعاوی غیر مالی است.
  • اگر شخصی به منظور فرار پرداخت مهریه از اعلام کامل دارایی اش خودداری کند یا پس از صدور حکم اعسار معلوم شود برخلاف واقع خود را معسر قلمداد کرده است، در این صورت دادگاه ضمن حکم به رفع اثر از حکم اعسار سابق، محکوم علیه را به حبس تعزیری درجه ٧ محکوم خواهد کرد.

جهت مشاوره حقوقی در خصوص شرایط درخواست اعسار از پرداخت مهریه با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

اسکرول به بالا