مهریه زن بعد از فوت شوهر

مهریه زن بعد از فوت شوهر

مهریه زن بعد از فوت شوهر

مهریه زن بعد از فوت شوهر، به گفته وکیل خانواده یکی از مهم ترین مسائلی که ممکن است در جلسات مشاوره حقوقی خانواده بوجود آید آن است که با وجود اینکه مهریه حق زن محسوب میشود و پس از جاری شدن عقد او می تواند تمام مهریه خود را دریافت کند و یا انکه در مواردی که بخواهد در آن تصرف ایجاد کند، اگر مرد فوت کند و زن از قبل مهریه اش را نگرفته باشد، تکلیف پرداخت مهریه زن بعد از فوت شوهر چیست؟

در رابطه با پاسخ این سوال، قانون مدنی می‌گوید که در هر شرایطی امکان دریافت مهریه برای زن وجود دارد. وقتی شخصی فوت می‌کند ابتدا باید تمامی بدهکاری‌های او پرداخت شود و سپس اگر چیزی باقی ماند میان ورثه او تقسیم گردد.

همانطور که اشاره کردیم مهریه زن بعد از فوت شوهر یکی از بدهی‌های او به حساب می‌آید که در طول حیات خود آن را به زن پرداخت نکرده است از این ‌رو درصورت مطالبه مهریه توسط زن از مال و اموال بجای مانده مرد مهریه زن پرداخت شده و در نهایت اگر چیزی باقی ماند در میان ورثه تقسیم می‌شود.

زن برای مطالبه مهریه خود بعد از فوت شوهرش باید دادخواستی را تنظیم کرده و به دادگاه خانواده ارائه دهد. دادگاه خانواده نیز این دادخواست را به ورثه متوفی ابلاغ می‌کند. درصورتی هم که مهریه زن وجه رایج یا پول نقد باشد، تاریخ فوت مرد مبنای محاسبه قرار می‌گیرد به گونه‌ای که زن براساس شاخص همان سالی که شوهرش فوت کرده است، مهریه‌اش را دریافت می‌کند.

توجه داشته باشید که که در این حالت مهریه زن غیر از ارثی می‌باشد که به او تعلق خواهد گرفت. به این معنا که بحث مهریه زن از بحث ارثی که از اموال مرد به او داده می‌شود مجزاست. بنابراین در صورت فوت مرد، زن هم می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند و هم ارثیه خود را و از نظر قانون هم مهریه و هم ارثیه به صورت مجزا حق زن هستند که باید به او پرداخت شوند.

آیا می توان بعد از فوت شوهر به سراغ ورثه رفت؟

شما باید بدانید که این امکان وجود ندارد که بعد از فوت شوهر، افراد دیگر را مسئول پرداخت بدهی های او بدانیم و از آنها بخواهیم که پرداخت مهریه را بر عهده گیرند و از اموال شخصی جداگانه خود، مهریه زن متوفی را پرداخت کنند.

با توجه به قوانین کشور ما، پدر شوهر و فرزندان فرد متوفی هیچ تکلیف حقوقی برای پرداخت مهریه ی همسر فرد متوفی ندارند و تنها در حالتی می توان از پدر شوهر مطالبه مهریه کرد که در عقد نکاح ذکر شده باشد که پدر شوهر ضمانت پسرش را برای پرداخت مهریه و نفقه می کند که در این حالت زوجه میتواند برای اخذ مهریه به پدر شوهر مراجعه کند.

در مواردی نیز ممکن است پس از فوت همسر، زوجه تصمیم بگیرد تا برای دریافت مهریه اش به مراجع قانونی مراجعه کند. در این حالت نیز می توان از مهریه فوری دریافت کرد. اما این موضوع مستلزم چندین شرط است :

  • اموالی ( ارث ) از مرد برای وارثانش باقی مانده باشد.
  • مهریه ی زن که جز طلب ممتازه محسوب می شود از ارثیه ای که برای وارثان مانده است، کم می شود و به زن پرداخت می گردد.
  •  زن باید از طریق اجرا ثبت یا دادگاه برای مطالبه ی مهریه اقدام نماید.

توجه داشته باشید که در مطالبه مهریه زن بعد از فوت شوهر،  در صورتی که مرد فوت کند و هیچ مالی نیز از او برای وارثانش به جای نماند، زن این اختیار قانونی را ندارد تا برای دریافت مهریه به پدر شوهر یا فرزندان مرد به صورت مستقل مراجعه کند و حق خود را از اموال شخصی آنها طلب کند.،به بیانی بهتر طبق قانون وراث تکلیفی به پرداخت دیون متوفی که مازاد از ماترک است ندارد.

نکته : توجه داشته باشید که وراث به بیشتر از کل اموال به جا مانده از متوفی مسئولیتی ندارند. یعنی اگر زوجه فوت نماید و دارای اموالی نباشد یا اموال وی کفاف مهریه زن را نداشته باشد وراث مسولیتی برای پرداخت الباقی مهریه ندارند.

نکته : اگر مردی فوت نماید و دارای چند نفر طلبکار باشد و اموال وی کم باشد هریک از طلبکاران که زودتر مالی از متوفی را توقیف کرده باشد در گرفتن طلب خود در آن مال توقیف شده اولویت دارد.

حالا اگر طلبکار مقدم زودتر از همسر متوفی موفق به توقیف اموال متوفی گردد در وصول تمام طلب خود اولویت دارد. ولی اگر طلبکاران همزمان با همسر متوفی اقدام به مطالبه طلب خود نمایند مهریه زوجه جزء دیون ممتازه محسوب می شود و دارای اولویت است. بنابراین زوجه با به اجرا گذاشتن مهریه نسبت به سایر طلبکاران شوهر اولویت دارد.

نکته : در صورتی که زوج فوت کند و بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد زوجه متوفی می تواند کل مهریه را از محل ماترک مطالبه نماید. اگر مهریه زن وجه نقد و رایج مملکت باشد مهریه زن به نرخ فوت شوهر محاسبه می شود. اگر مهریه زن سکه باشد ملاک قیمت سکه در زمان مطالبه است.

جهت مشاوره حقوقی در خصوص مهریه زن بعد از فوت شوهر با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 2 =

اسکرول به بالا