موارد لغو حضانت

موارد لغو حضانت

موارد لغو حضانت

شاید شما نیز تا کنون واژه لغو حضانت یا  سلب حضانت فرزند را شنیده باشید و با خود فکر کرده باشید که معنای دقیق این اصطلاحات حقوقی چه می باشد؟ متاسفانه در سال های اخیر با افزایش تعداد آمار طلاق زوجین ، موارد لغو حضانت و موضوعات مربوط به نگهداری کودکان نیز بیش از سال ‌های گذشته مورد بحث و اختلاف است.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در قانون کشور ما بسیار به آن اهمیت داده شده است و قانونگذار کشور نیز دادگاهها و مراجع قانونی را ملزم به رعایت آن کرده است موارد قانونی مربوط به نگهداری و رشد کودکان می باشد.

بر اساس ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی، نگهداری اطفال، حق و تکلیف ابوین یعنی پدر و مادر است؛ بنابراین، نگهداری از اطفال تنها یک حق نبوده بلکه تکلیفی قانونی نیز هست که قانونگذار بر عهده پدر و مادر گذاشته است.

حقیقت آن است که با از بین رفتن بنیان یک خانواده ممکن است دیگر هیچگاه کودک نتواند احساسات و تربیت خانوادگی را که ممکن است با حضور پدر و مادر به وجود آید به دست آورد، اما قانونگذار در پی آن است که تا حد ممکن میزان این آسیب ها و خسارت هایی را که به کودک وارد می شود را کاهش دهد.

به همین دلیل نیز موارد لغو حضانت را به صورت دقیق در قانون مشخص کرده است و توضیحات لازم را نیز برای آنها ارائه داده است ها در صورت بروز هر یک از آنها افراد بتوانند برای لغو حضانت و یا سپردن حضانت به فردی لایق توسط وکیل حضانت اقدام نمایند.

مطالب مرتبط : وکیل خانواده

مصادیق سلب حضانت از دیدگاه قانون

به طور خلاصه و با استناد به مفاد قانونی میتوان مصادیق لغو حضانت را به موارد زیر تقسیم کرد:

  1. مصادیق عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی
  2. داشتن اعتیاد زیان‌آور به الکل
  3. مواد مخدر و قمار توسط هر یک از والدین
  4. اشتهار هر یک از والدین به فساد اخلاق و فحشا
  5. ابتلای هر یک از والدین به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی
  6. سوءاستفاده هر یک از والدین از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی ‌گری و قاچاق
  7. تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

توجه داشته باشید که مصادیق سلب حضانت فقط منحصر به این موارد نیست. لذا ، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که از نظر قاضی از موارد سلب حضانت تلقی گردد و ملاک آن به خطر افتادن مصلحت کودک است. بنابراین تشخیص آن با قاضی صادر کننده رای می باشد.

نکاتی اساسی در مورد سلب حضانت

  • با توجه به موارد پیش ‌گفته یکی از موارد سلب حضانت، ضرب و جرح خارج از حد متعارف است. حال آنکه بر اساس ماده ۱۱۷۹ قانون مدنی، ابوین در حدود متعارف و برای تادیب حق تنبیه بدنی فرزند را دارند. اما چنانچه تنبیه وارده بیشتر از حد متعارف و تادیب باشد، می‌تواند از موارد سلب حضانت طفل باشد. تشخیص این موضوع با دادگاه رسیدگی‌ کننده به دعوی سلب حضانت است.
  • تنها ازدواج مادر مجوز لغو حق حضانت است و آشنایی متعارف وی با مرد دیگری به قصد ازدواج، از بین برنده حق مادر برای حضانت طفل نیست.
  • در صورت فوت یکی از والدین، حق حضانت با دیگری است و حتی اگر متوفی پدر بوده و برای طفل، قیم تعیین کرده باشد، باز هم حضانت با مادر است.
  • در صورت جدایی بین والدین، والد دیگری که فاقد حق حضانت است، مگر به موجب قانون یا شرایط مقرر؛ حق دارد که فرزندش را ملاقات کند. تعیین زمان و مکان این ملاقات‌ها با دادگاه است.
  • توجه داشته باشید که هر کس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل خودداری کند یا مانع اجرای آن شود یا از استرداد طفل امتناع کند، در صورت تقاضای طرف مقابل، به دستور دادگاه تا زمان اجرای حکم دادگاه، بازداشت می‌شود؛ بنابراین، جلوگیری از دیدار طفل یا عدم استرداد وی، ضمانت اجرا دارد. همچنین خارج کردن طفل از کشور یا بردن وی به شهر دیگری مستلزم تایید و اجازه دادگاه است.
  • چنانچه یکی از زوجین به استناد فساد اخلاقی تقاضای سلب حضانت بخواهد باید محکومیت طرف مقابل را به پیوست دادخواست ارائه نماید.
  • صرف بد اخلاقی و یا بد رفتاری هر یک از زوجین نمی‌تواند از موارد سلب حضانت باشد.
  • دادخواست لغو حضانت در صلاحیت دادگاه خانواده با محل اقامت طفل می باشد.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + نوزده =

اسکرول به بالا