درخواست طلاق و مهریه

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد؟

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد؟

درخواست طلاق و مهریه، یکی از سوالات بسیار مهمی که از گذشته تا کنون وجود داشته است آن است که با وجود آنکه ارائه ی درخواست طلاق در حالت کلی در اختیار مرد است، آیا شرایطی نیز وجود دارد که زن نیز بتواند درخواست طلاق و دریافت مهریه را به مراجع قانونی تقدیم کند و او نیز خواهان جدایی باشد و یا اگر زن درخواست طلاق کند مهریه به وی تعلق می گیرد؟

اولین پاسخی که در رابطه با این سوال می توان ارائه داد آن است که ارائه ی درخواست طلاق از جانب زن تنها در صورتی امکان پذیر است که زن بتواند با کمک وکیل خود عسر و حرج زن را در دادگاه اثبات کند. به چند مورد از مهم ترین موارد قانونی که زن می تواند تقاضای طلاق و دریافت مهریه پیش قدم شود می پردازیم :

1- نپرداختن نفقه

برای مثال نپرداختن نفقه و عدم تامین شرایط مالی مطلوب برای زندگی که وظیفه ی مرد محسوب می شود. در صورتی که مرد نفقه زن را نپردازد، زن می تواند درخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد.

در ماده 1129 قانون مدنی صراحتا به این موضوع اشاره شده است که در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم مبنی بر پرداخت نفقه،  زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می نماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

توجه داشته باشید که در این موارد زن می تواند درخواست طلاق با حفظ مهریه را بخواهد و به هیچ عنوان حق مهریه ی زن ساقط نخواهد شد و در صورت عدم توانایی مالی مرد برای پرداخت یکجای مهریه ، او میتواند درخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه دهد.

درخواست طلاق و مهریه
درخواست طلاق و مهریه

2- وکالت در ارائه درخواست طلاق

یکی دیگر از مواردی که می توان با استناد بر آن اختیار درخواست طلاق و حق درخواست مهریه را به زن داد این است که زن از جانب مرد وکالت در طلاق داشته باشد. به بیانی بهتر با وجود آنکه ارائه ی درخواست طلاق، حق مرد می باشد اما بانوان نیز می توانند در شروط ضمن عقد و یا با انعقاد یک قرارداد محضری، وکالت در طلاق را از جانب همسر خود دریافت کنند.

البته وکالت در طلاق به معنای آن نیست که دیگر مرد حق رجوع به محاکم قانونی برای طلاق و جدایی را ندارد، بلکه به معنای ان است که زن نیز می توانند همانند همسر خود از مزایای این حق قانونی استفاده کند. در چنین مواردی نیز حق قانونی نیز مبنی بر دریافت مهریه ساقط نخواهد شد.

3 -عسر و حرج

از دیگر مواردی که در قانون برای درخواست طلاق زن و حق درخواست مهریه در نظر گرفته شده است، عسر و حرج زن می باشد. طبق ماده 1130 قانون مدنی کشور ما، در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود. مهریه زن نیز در این شرایط باید به او تعلق یابد.

عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد :

  1. ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  4. ضرب و شتم یا هر گونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  5. ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

در مواردی که در خواست طلاق زن به هیچ کدام از این دلایل مرتبط نباشد تنها میتواند از طریق طلاق توافقی و در مقابل عدم اخذ مهریه یا توافق های دیگر با همسرش از یکدیگر جدا شوند.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل دادگستری

2 دیدگاه دربارهٔ «اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد؟»

  1. سلام خانومی هستم ک ۳۵ساله زندگی مشترک دارم و چندین ساله ک شوهر من ب تریاک اعتیاد داره ومتوجه شدم گ حدودا ۲سال هم است ب شیشه رواورده و من واقعا دیگه میترسم از زندگی کنارش و چندین مورد خیانت هم دیدم ازش و یک سره بداخلاقی و فحش و ناسزا درضمن ۲تا پسر بزرگ هم دارم چجوری میتونم حق خودمو بچه هامو بگیرم و طلاق بگیرم راهنماییم کنید مرسی

    1. فاطمه یعقوبی

      با سلام و احترام . شما می توانید به دلیل اعتیاد زوج درخواست طلاق بدهید در صورتی که اعتیاد زوج اثبات شود و با تشخیص دادگاه اعتیاد مرد به اندازه ای باشد که به بنیان زندگی اسیب برساند شما می تولنید به استناد عسر و حرج تقاضای طلاق دهید . اگر سابقه بستری در کمپ یا پرونده ای در خصوص حمل مواد مخدر دارید حتما ضمیمه پرونده کنید .
      اگر شما بتوانید عسر و حرج خود را در دادگاه ثابت نمایید نیازی به بخشش مهریه در ازای طلاق نیست و شما می توانید با حفظ حقوق مالی خود طلاق بگیرید .
      جهت مشاوره حقوقی و یا اعطای وکالت با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

اسکرول به بالا