مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی ، به گفته وکیل طلاق توافقی بر اساس بخشنامه جدید، مراحل طلاق توافقی از سال 97 تا کنون تغییر کرده است. به گونه ای که اگر زوجین تمایل داشته باشند خودشان مراحل طلاق توافقی را انجام بدهند اقدامات زیر باید انجام گیرد.

مطابق مواد ۲۴ و ۲۵ قانون حمایت خانواده مصوب 1391 در طلاق توافقی حتی اگر زن و شوهر توافق بر جدایی داشته باشند باید بدوا به دادگاه خانواده مراجعه کنند و از دادگاه حکم صدور گواهی امکان سازش بگیرند. مراحل طلاق توافقی بدون وکیل به شرح ذیل می باشد :

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

مرحله اول : تنظیم توافقات بین زوجین

در مرحله اول طلاق توافقی زوجین باید بر سر طلاق و پایان دادن زندگی مشترک به توافق برسند. بعد از توافق بر اصل طلاق زوجین باید در خصوص مهریه زن، حضانت فرزندان و ملاقات فرزندان در صورت داشتن فرزند، نفقه ایام عده و اجرت المثل ایام زندگی مشترک به توافق برسند. اگر زوجین در این خصوص اختلاف داشته باشند امکان صدور رای توافقی وجود ندارد.

مرحله دوم : ثبت نام در سامانه تصمیم و مشاوره قبل از طلاق

بعد از تصمیم قطعی زوجین برای طلاق توافقی زوجین باید در سامانه تصمیم سایت http://zaman.behzisti.net ثبت نام نمایند  و با انتخاب یکی از مراکز غربالگری برای مشاوره  معرفی می شوند. مراکز مشاوره با توجه به شرایط زوجین، جلسات مشاوره را در بازه زمانی حد اقل 45 روز، یک الی پنج جلسه برگزار می نماید. توجه داشته باشید که اگر  زوجین این روش را برای طلاق انتخاب کنند حضور زوجین در جلسات مشاوره الزامی است حتی اگر وکیل داشته باشند.

مراکز مشاوره در صورت اصرار زوجین به جدایی گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می کند که زوجین بعد از  اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق می توانند نسبت به ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام نمایند. در حال حاضر این روش در  کلیه شهرهای ایران جاری می باشد.

مراحل طلاق توافقی
مراحل طلاق توافقی

مرحله سوم : ثبت دادخواست طلاق نوافقی

زوجین پس از دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند. پس از اقدام زوجین نسبت به ثبت دادخواست طلاق توافقی، دادگاه خانواده تعیین وقت نموده و زوجین باید در تاریخ و ساعت مقرر به همراه مدارک حاضر شوند.

زوجین در دادگاه خانواده پس از پرداخت هزینه مشاوره به واحد مشاوره معرفی می شوند که این مشاوره جدا از مشاوره های مرکز مشاوره می باشد. در واحد مشاوره، مشاوره ضمن پرسش در خصوص دلایل طلاق در خصوص کلیه توافقات زوجین، من جمله امور مالی و غیر مالی ( مهریه و نحوه پرداخت، نفقه، اجرت المثل، حضانت، ملاقات فرزند و….) تعیین تکلیف و مکتوب و به امضای زوجین می رساند.

وضعیت باردار بودن و یا نبودن زوجه می باشد که برای این منظور زوجه با توجه به باکره بودن یا نبودن به آزمایشگاه، یا پزشکی قانونی معرفی می گردد. اگر زوجه باکره ( دوشیزه ) باشد، دادگاه وی را به پزشکی قانونی معرفی می نماید تا گواهی سلامت وی تایید گردد.

اگر زوجه یائسه باشد نیازی به گواهی عدم بارداری نیست. در مورد زوجه ایی که باکره نیست، در دادگاه خانواده رویه به دو صورت است بعضی از دادگاهها، گواهی عدم بارداری را در زمان رسیدگی الزامی می دانند. بعضی  از شعبات دیگر ارائه گواهی عدم بارداری را موکول به ثبت طلاق در دفترخانه می کنند.

مرحله چهارم : صدور رای گواهی امکان سازش

پس از مرحله مشاوره زوجین باید به شعبه مراجعه و قاضی با نظارت در خصوص توافقات نسبت به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام می نماید. بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش به دلیل اینکه تمامی آراء  صادره از دادگاهها  قابلیت اعتراض را دارند زوجین باید حق اعتراض به رای را از خود سلب و ساقط نمایند.

بعد از اسقاط تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی باید نسبت به گواهی قطعیت رای طلاق اقدام نمایند تا رأی قابلیت ثبت در محضر را داشته باشد. بعد از صدور رای قطعی، زوجین برای اجرای صیغه طلاق به دفاتر طلاق معرفی می شوند.

مرحله پنجم : اجرای صیغه طلاق در دفترخانه

مرحله آخر اجرای طلاق توافقی صدور ( گواهی عدم سازش ) می باشد که که مهلت اجرای آن 3 ماه است. و زوجین با مراجعه به دفتر رسمی طلاق، طلاق را ثبت می نمایند. مدت اعتبار تمام رای های طلاق توافقی 3 ماه می باشد. بدین معنی که اگر زوجین در این مدت برای ثبت طلاق به دفتر خانه مراجعه ننمایند گواهی مزبور از درجه اعتبار خارج می شود و کلیه توافقات زوجین فاقد اثر و باطل می شود.

اگر یکی از زوجین قبل از اجرای صیغه طلاق از طلاق منصرف شود می تواند جهت اجرای صیغه طلاق در دفترخانه حضور پیدا نکند یا اگر مراحل طلاق توافقی توسط وکیل انجام شده وکیل خود را عزل نماید یا از وکیل بخواهد که پرونده را مسترد کند. بنابراین توافق و رضایت زوجین  باید تا اتمام مراحل توافقی حفظ شود.

برای اجرای صیغه طلاق حسب ماده 1140 و 1141 قانون مدنی زوجه نباید در دوران عادت ماهانه باشد و اجرای صیغه طلاق، موکول به بعد از اتمام عادت ماهانه موکول می شود.

مراحل طلاق توافقی
مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی با  وکیل

  •  انجام طلاق توافقی در گروه وکلای یعقوبی به این صورت می باشد که  وکیل زوج یا زوجه نسبت به ثبت دادخواست یک طرفه طلاق اقدام می نماید . پس از ثبت دادخواست و ارجاع پرونده به شعبه، وکلای زوجین به دادگاه مراجعه و تقاضای تغییر خواسته از طلاق یک طرفه به طلاق توافقی می نمایند. پس از موافقت قاضی شعبه پرونده به مشاوره ارجاع و در نهایت پس از انجام کارهای مقدماتی رای گواهی عدم امکان سازش صادر می شو د. در این روش نیاز به جلسات مشاوره خارج از دادگاه نمی باشد.
  • مراحل انجام طلاق توافقی در دفتر ما ظرف مدت 20 الی 30 روز انجام می شود ، مگر اینکه پرونده شما برای صلح و سازس به شورای حل اختلاف ارجاع شود که در اینصورت مدت آن طولانی تر خواهد بود.
  • تمام مراحل طلاق توافقی از ثبت دادخواست تا اجرای صیغه طلاق با حضور دو وکیل پایه یک دادگستری انجام می شود  و نیازی به حضور زوجین در مراکز مشاوره و دادگاه و دفترخانه طلاق نمی باشد. توجه  داشته باشید که یک وکیل نمی تواند همزمان وکالت زن و شوهر را در پرونده طلاق توافقی قبول نماید و الزاما مراحل طلاق توافقی توسط دو وکیل انجام می شود.
  • انجام مراحل طلاق توافقی با وکیل اجباری نمی باشد ولی توجه فرمائید که انجام آن توسط وکیل به سرعت کار می انجامد و از تنش  و درگیری زوجین کاسته می شود  ولی در طلاق با حق طلاق (وکالت در طلاق)  زوجه باید یک نفر وکیل برای شوهر بگیرد و الزامی می باشد.

سوالات متداول در خصوص مراحل طلاق توافقی

1 – من خانمی هستم که با شوهرم برای طلاق توافقی اقدام کردیم و حکم قطعی هم گرفتیم ولی شوهرم برای اجرای صیغه طلاق در دفترخانه حضور پیدا نمی کند تکلیف من چیست؟

دوست عزیز همانطور که مستحضر هستید زوجین باید تمام مراحل طلاق توافقی را با رضایت انجام بدهند. چنانچه یکی از زوجین در اثتای مراحل طلاق توافقی پشیمان شود و مدت 3 ماه از تاریخ قطعی شدن رای بگذرد رای صادره از درجه اعتبار ساقط است.

2 – من خانمی هستم که با شوهرم توافق کردیم که به صورت توافقی جدا شویم ولی شوهرم اصرار بر بخشش کلیه مهریه من را دارند  آیا من باید تمام مهریه ام را ببخشم ؟

دوست عزیز شما الزامی به بخشیدن تمام مهریه ندارید می توانید در خصوص مهریه اینطور توافق کنید که بخشی را دریافت و بخشی دیگر را در ازای طلاق بذل نمائید.

3 – من با همسرم به صورت توافقی جدا شدیم و او ضمن طلاق تمام مهریه خود را بخشید آیا همسرم بعد از طلاق می تواند دوباره ادعای مهر کند ؟

نوع طلاق توافقی در دادگاه ها به صورت طلاق خلع است. در طلاق خلع اگر زن یائسه نباشد می تواند در ایام عده به آنچه بذل کرده رجوع کند ولی اگر زن یائسه باشد و یا باکره باشد امکان رجوع میسر نیست.

4 – شوهرم در ازای بخسشش مهریه حاضر هستند به من وکالت در طلاق بدهند مراحل طلاق توافقی با وکالت در طلاق چگونه است؟

طلاق با داشتن وکالت در طلاق نیازمند این است که شما یک نفر وکیل برای انجام مراحل توافقی بگیرید و بدون حضور وکیل نمی توانید طلاق بگیرید.

جهت مشاوره حقوقی با شماره ها ی مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

اسکرول به بالا