طلاق به دلیل اعتیاد مرد

طلاق به دلیل اعتیاد مرد

طلاق به دلیل اعتیاد مرد

طلاق به دلیل اعتیاد مرد، به گفته وکیل خانواده مطابق بند 2 ماده 1130 قانون مدنی، قانونگذار این حق را به زن داده است که با اثبات اعتیاد مرد به مواد مخدر و مشروبات الکلی از طریق عسر و حرج حتی در صورت مخالفت مرد، نسبت به اعسار از پرداخت مهریه اقدام و طلاق بگیرد.

مستند قانونی طلاق به دلیل اعتیاد مرد مطابق تبصره2 ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی « اعتیاد شوهر به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی که به‌ اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی ‌که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. ‌در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک، مجدداً به مصرف‌ موارد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.»

به عبارتی واضح تر عسر و حرج عبارت است از وضعیتی که ادامه زندگی را برای زن سخت و طاقت فرسا می کند و تحمل آن شرایط برایش سخت می باشد. در چنین صورتی طبق ماده 1130 قانون مدنی زن باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و با اثبات اعتیاد شوهر و اینکه ادامه زندگی برایش مشکل بوده و نمی تواند به چنین شرایطی تن دهد، تقاضای طلاق نماید.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش از جامعه ، کانون خانواده است. اصولا بنیان زندگی خانوادگی و زناشویی به علت های گوناگون در معرض خطرات بسیاری قرار دارد و هر کدام از این عوامل ممکن است موجب سست شدن و یا از بین رفتن و از هم گسستگی بنیان خانواده گردد.

یکی از اصلی ترین و مخرب ترین این عوامل اعتیاد مرد می باشد. با اینکه اعتیاد خود امری مزموم و نا پسند است، اما نکته مورد نظر در این باب این است که ممکن است خود اعتیاد علت اصلی جدایی زن و مرد نباشد بلکه عوارض ناخواسته اعتیاد است که باعث از بین رفتن و پاشیده شدن زندگی مشترک زن و مرد می شود. به همین دلیل است که در این مقاله به عوارض روانی اعتیاد از نظر حقوقی و شرایط طلاق به دلیل اعتیاد مرد می پردازیم.

طلاق به دلیل اعتیاد مرد
طلاق به دلیل اعتیاد مرد

شرایط طلاق از مرد معتاد

قانون مدنی، اعتیاد شوهر به مواد مخدر را زمانی دلیل بر طلاق می داند که :

  1. اعتیاد مرد موجب خلل در زندگی شود و اساس زندگی را مختل کند.
  2. مرد از ترک اعتیادش خودداری کند.
  3. امکان الزام به ترک اعتیاد به مواد مخدر در مدت زمانی که تشخیص پزشک برای ترک لازم بوده وجود نداشته باشد.
  4. در صورتیکه مرد به تعهدی که داده است پایبند نبوده و بعد از ترک، مجددا به مصرف مواد روی آورد. در صورت داشتن یکی از شرایط فوق و با در خواست زن طلاق صورت می گیرد.

عوارض اعتیاد بر زندگی مشترک و امر طلاق

یکی از عوارض اعتیاد که منجر به امر طلاق می گردد کاهش قدرت میل جنسی شخص معتاد است که رابطه زوجین را به طور عجیبی تحت تاثیر قرار می دهد و موجب کاهش و سردی در روابط عاطفی بین زن و مرد می گردد.

بسیاری از خیانت ها و وجود روابط نا مشروع در جامعه بر اثر بی تفاوتی هی مرد به زن در زندگی مشترک است که با وجود چنین شرایطی خانواده دوام چندانی نخواهد داشت.

فلذا، همین اعتیاد است که باعث بی تفاوتی و بی توجهی شخص معتاد به خانواده و همسر خود می گردد که موجب می شود تمام ابعاد خانواده را تحت تاثیر قرار دهد از جمله شغل، فعالیت اقتصادی مرد و…… که غالبا باعث فقر و فلاکت شدید خانواده می شود.

یکی دیگر از همین عوامل که موجب در خواست طلاق زن از مرد به دلیل اعتیاد او می شود این است که، توجه شخص معتاد فقط به تامین مواد مخدر و فرو رفتن در دنیای ذهنی خود است و معمولا شرایط و پیرامون آن برایش کا ملا بی اهمیت است.

تمام مطالب فوق باعث بوجود آمدن شرایطی مهلک می گردد که باعث می شود، طلاق بر اثر اعتیاد در صدر عوامل طلاق در جامعه قرار گیرد.

طلاق به دلیل اعتیاد مرد
طلاق به دلیل اعتیاد مرد

اثبات اعتیاد مرد برای دادگاه

برای گرفتن طلاق زن از مرد در ابتدا مهم ترین نکته اثبات اعتیاد مرد در دادگاه است. این امر بوسیله پزشکی قانونی انجام می شود و دادگاه مرد را برای گرفتن آزمایش اعتیاد به پزشک قانونی معرفی می نماید.

یکی دیگر از این شرایط اثبات اعتیاد مرد بوسیله شهادت شهودی است  که از وضعیت زوج اگاهی کامل دارند.  در مواردی ممکن است که زوج سابقه بستری در مراکز اعتیاد یا کمپ های ترک اعتیاد را داشته باشد که سابقه مرد در این مراکز ثبت می شود، در اینصورت زوجه برای اثبات ادعای خود می تواند تقاضای استعلام از مراکز مذکور را از دادگاه بخواهد.

در صورتی که مرد سایقه زندان در خصوص جرایم مواد مخدر مانند استعمال یا حمل مواد مخدر را داشته باشد زوجه می تواتد از دادگاه تقاضای استعلام از مراجع ذی ربط  را بخواهد.

دادخواست طلاق به دلیل اعتیاد مرد

در خصوص طلاق به دلیل اعتیاد شوهر، زوجه درا خواهان و زوج را خوانده می نامد. در ابتدا زن باید نسخه دادخواست طلاق خود را به دفتر الکترونیک قضایی ارائه دهد. و پس از دادخواست به دادگاه خانواده ای که در نزدیک ترین مکان به محل اقامت زوج (مرد ) است ارجاع داده می شود.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

اسکرول به بالا