دستور موقت ملاقات فرزند

دادخواست دستور موقت ملاقات فرزند

دادخواست دستور موقت ملاقات فرزند

دادخواست دستور موقت ملاقات فرزند، اگر یکی از والدین که حضانت طفل را بر عهده دارد اجازه ملاقات را به طرف دیگر ندهد طرف دیگر می تواند می تواند ضمن دادخواست ملاقات فرزند تقاضای صدور دستور موقت ملاقات فرزند را از دادگاه تقاضا نماید.

مستند قانونی دستور موقت با ملاقات فرزند ماده 7 قانون حمایت خانواده می باشد. مطابق ماده۷ قانون حمایت خانواده « دادگاه می ‌ تواند پیش از اتخاذ تصمیم در مورد اصل دعوی به درخواست یکی از طرفین در اموری از قبیل حضانت، نگهداری و ملاقات طفل و نفقه زن و محجور که تعیین تکلیف آنها فوریت دارد بدون اخذ تأمین، دستور موقت صادر کند.

دستور موقت ملاقات فرزند بدون نیاز به تأیید رئیس حوزه قضائی قابل اجراء است. چنانچه دادگاه ظرف شش ماه راجع به اصل دعوی اتخاذ تصمیم نکند، دستور صادر شده ملغی محسوب و از آن رفع اثر می ‌ شود، مگر آنکه دادگاه مطابق این ماده دوباره دستور موقت صادر کند

صدور دستور موقت با ملاقات فرزند با تقاضای هر یک از اشخاص ذینفع و وکیل وی امکانپذیر می باشد. صدور دستور موقت ملاقات با طفل در دعاوی خانوادگی، به دلیل فوریت امر نیازی به تایید رئیس حوزه قضایی ندارد و باید فورا اجرا شود.

مطالب مرتبط : وکیل طلاق توافقی

مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست دستور موقت

مطابق بند ماده 4 قانون حمایت خانواده مرجع صالح برای رسیدگی به دستور موقت ملاقات طفل با دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد. و با توجه به اینکه که امر حضانت فرزند و ملاقات فرزند در صلاحیت دادگاه خانواده است در نتیجه دادگاه صالح برای صدور دستور موقت، دادگاه خانواده‌ای است که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد.

روند رسیدگی دستور موقت ملاقات فرزند

دادخواست دستور موقت ملاقات فرزند باید همراه دادخواست ملاقات فرزند مطرح شود و نیازمند تقدیم دادخواست می باشد. خواهان باید برای طرح این دعوا به ابتدا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست دستور موقت ملاقات فرزند را ثبت نماید.

پس از ثبت دادخواست پرونده جهت رسیدگی به دادگاه خانواده ارجاع می گردد. دادگاه در ابتدا با توجه به فوریت امر دستور موقت را صادر می نماید و با توجه به سن طفل ساعت ملاقات از ۲۴ ساعت الی ۷۲ ساعت در پایان هفته تعیین می گردد.

با صدور دستور موقت خواهان دعوا تا قطعی شدن حکم ملاقات فرزند می تواند فرزند خود را ملاقات نماید. دستور موقت مبنی بر ملاقات فرزند دارای ضمانت اجرایی قانون مجازات نمی باشد و در صورت امتناع طرف مقابل محاکم به ندرت نسبت به جلب اقدام می نمایند.

چنانچه مادر کودک قصد طرح دعوای دستور ملاقات فرزند را داشته باشد می تواند در محل اقامت خود و یا محل اقامت مرد اقامه دعوی کند. لیکن ، اگر خواهان دعوا مرد باشد فقط دادگاه محل اقامت مادر کودک صالح رسیدگی به رسیدگی می باشد.

مطالب مرتبط : موارد سلب حضانت

دستور موقت ملاقات فرزند
دادخواست دستور موقت ملاقات فرزند

ویژگی‌های دستور موقت ملاقات با فرزند

  1. صدور دستور موقت ملاقات فرزند بدون اخذ تامین انجام می شود. زیرا دستور موقت ملاقات برای فرزند با مفهوم اخص دستور موقت در آیین دادرسی مدنی متفاوت می‌باشد. زیرا، اغلب خواسته‌‌های دعاوی خانوادگی غیرمالی می‌باشند و هدف حمایت از خانواده است.
  2. مطابق ماده قانون حمایت خانواده دستور موقت ملاقات طفل نیازی به تأیید رییس‌ حوزه قضایی ندارد.
  3. دستور موقت ملاقات طفل به مدت شش ماه اعتبار دارد و اگر پس از گذشت شش ماه در مورد اصل دعوا تصمیمی اتخاذ نشده باشد، دستور موقت ملاقات طفل لغو می گردد و خواهان باید مجددا تقاضای صدور دستور موقت ملاقات با فرزند را از دادگاه بخواهد.

رفع اثر از دستور موقت ملاقات با فرزند

  1. درصورتی که خواهان دعوا در جریان رسیدگی به ملاقات فرزند و حضانت فرزند، محکوم به بی حقی گردد ، با درخواست خوانده از دستور موقت رفع اثر میگردد.
  2. در صورتی که دادگاه در مدت زمان 6 ماهه نسبت به اصل دعوا اتخاذ تصمیم نکند دستور موقت صادره لغو و از آن رفع اثر می‌گردد ، زیرا مهلت اعتبار رای دستور موقت 6 ماه می باشد.
  3. هر گاه پس از صدور دستور موقت دعوی اصلی مبنی بر ملاقات فرزند و یا حضانت اقامه نشده باشد در این صورت به درخواست خوانده، از دستور موقت ملاقات با طفل رفع اثر می‌گردد.

نمونه دادخواست دستور ملاقات فرزند

با سلام احتراماً به استحضار می رساند: اینجانب با خوانده به موجب عقدنامه شماره …. مورخ دفترخانه شماره … شهرستان تهران عقد ازدواج دایم منعقد کرده ایم. حاصل این ازدواج ۱ فرزند دختر می باشد. به علت اختلافات متعدد در زندگی مشترک، اینجانب با خوانده به موجب طلاق نامه شماره …. از یکدیگر جدا شده ایم.

با توجه به این که فرزند مشترک تحت حضانت خوانده می باشد، ایشان به بهانه های مختلف از ملاقات اینجانب با فرزند جلوگیری می کنند و این عمل فرزند مشترک را نیز در معرض آسیب های روحی قرار داده است. لذا ، با استناد ماده ۷ قانون حمایت خانواده، صدور و اجرای دستور موقت ملاقات فرزند و صدور حکم ملاقات فرزند به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه های دادرسی را استدعا دارم.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + ده =

اسکرول به بالا