دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

نوشته پیش رو توسط وکیل خانواده در خصوص دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. تهیه منزل مستقل برای شروع زندگی مشترک یکی از مهم ترین تکالیف و تعهدات مرد می باشد.

تهیه مسکن مناسب و مستقل و در حد شان و شخصیت زوجه بخشی از نفقه زن محسوب می‌شود. اگر مرد نسبت به تهیه مسکن مستقل اقدام نکند زوجه می‌تواند الزام زوج را تهیه مسکن مستقل از دادگاه بخواهد.

توجه داشته باشید که تهیه مسکن بر عهده مرد می باشد، مگر در صورتی که به زوجه حق مسکن داده شده باشد. اگر حق انتخاب مسکن با مرد باشد زن ملزم به زندگی در منزلی است که شوهر تهیه کرده است و در صورت ممانعت و عدم تمکین، زن ناشزه محسوب و مستحق دریافت نفقه نمی باشد.

  • مطابق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی زن باید در منزلی که شوهر تعیین میکند سکنی نماید مگر اینکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.
  • در صورتیکه مرد به تکلیف خود مبنی بر تهیه مسکن اقدام نکند زن می تواند به دلیل عسر و حرج  مطابق ماده 1129 قانون مدنی تقاضای طلاق نماید.

در چه مواردی که زن می‌تواند منزل جداگانه داشته باشد؟

مطابق ماده 1115 قانون مدنی «اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد زن می تواند مسکن علیحده اختیار کند و در صورت سکوت مظنه ضرر مزبور محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است نفقه به عهده شوهر خواهد بود»

بنابراین ، در صورتی که زوجه ثابت کند که بودن او با شوهرش در زیر یک سقف خطرات جانی، مالی یا آبرویی برای او به همراه دارد زوجه می تواند الزام به تهیه مسکن مستقل را از دادگاه درخواست نماید در چنین شرایطی نفقه زن به عهده مرد خواهد بود.

مراحل دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

مراحل دادخواست الزام به تهیه مسکن به این نحو است که زوجه باید با به همراه داشتن سند ازدواج یا عقدنامه و شناسنامه و کارت ملی خود به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه ونسبت به ثبت دادخواست دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل اقدام نماید.  پس از ارجاع پرونده به دادگاه، وقت رسیدگی تعیین  و به طرفین ابلاغ می شود قاضی دادگاه با استماع اظهارات طرفین رای صادر می کند.

شما عزیزان می توانید دادخواست الزام به تهیه مسکن را به وکلای مجرب ما بسپارید و تمام مراحل از ابتدا تا اخذ رای توسط وکیل انجام خواهد شد.

  • هزینه دادرسی دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل معادل دعاوی غیر مالی می باشد
  • دادگاه صالح برای رسیدگی به دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل محل اقامت زوج می باشد. در صورتیکه زوج و زوجه هرکدام در دو استان متفاوت اقامت داشته باشند، زن می‌تواند در دادگاه خانواده محل سکونت خود درخواست بدهد.
  • مدارک مورد نیاز برای درخواست تهیه منزل مستقل عقدنامه، کارت ملی و شناسنامه زوجه می باشد.

رابطه منزل مستقل و تمکین

یکی از تکالیف مرد تهیه مسکن در حد شان زن می باشد در صورتیکه مرد به تکلیف خود مبنی بر تهیه مسکن اقدامی نکند نمی‌تواند زن را ملزم به تمکین کند.

زوج برای اجرای حکم الزام به تمکین باید اجاره ‌نامه یا مبایعه ‌نامه مسکنی که تهیه کرده را به دادگاه ارائه کند. در مرحله بعد مددکاری از سوی دادگاه برای بررسی و بازدید از منزل فرستاده می‌شود و در صورتی زن به تمکین ملزم می‌شود که مددکار، مسکن و اثاث تهیه شده را در حد شان زن تشخیص بدهد.

ضمانت اجرایی عدم تهیه مسکن از طرف زوج چیست؟

در مرحله اول زوجه می تواند نسبت به دادخواست الزام به تهیه مسکن اقدام نماید چنانچه زوج امتناع نماید و مسکن درخور شان و شخصیت زوجه فراهم نکند زوجه می تواند به استناد رای دادگاه و اقدام نکردن شوهر به تهیه مسکن، مطالبه نفقه کند یا نسبت به شکایت کیفری ترک انفاق اقدام نماید. اما نکته مهم این است این موضوع از موجبات عسر و حرج زوجه و طلاق نیز هست.

نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن

ریاست محترم دادگاه خانواده 2 تهران

با سلام و عرض ادب

احتراما  اینجانب با خوانده محترم به عقد دائم یکیدیگر در آمده ایم  که ثمره این ازدواج یک دختر13 ساله می باشد. نظر به این که خوانده محترم هیچ اقدامی جهت تهیه منزل مشترک مسکونی با اثاث البیت برای ادامه زندگی نمی نماید، لذا تقاضای الزام مشارالیه به تهیه منزل مسکونی و همراه با اثاث البیت طبق ماده 1107 قانون مدنی به انضمام کلیه خسارات دادرسی را خواستارم.

نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

ریاست محترم دادگاه خانواده 2 تهران

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب با خوانده محترم به عقد دائم یکدیگر در آمده ایم که ثمره این ازدواج یک دختر 13 ساله می باشد. نظر به اینکه همسرم به دلیل مشکلات روانی و اعتیاد شدید مشکلاتی برایم به وجود آورده  و چندین با مرا مورد ضرب و جرح قرار داده و وجود اینجانب با همسرم در یک منزل متضمن خوف ضرر جانی می باشد مستنداً به ماده 1115 قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام نامبرده به تهیه و تعیین مسکن مستقل، مناسب و علیحده را دارم.

دعاوی الزام به تمکین و الزام به تهیه مسکن دارای ظرافت های قانونی فراوانی است که اشراف کامل به تمام پیچ و خم ها و راهکارهای حقوقی آن نیازمند مشورت با وکیل خانواده است. مجموعه گروه وکلای یعقوبی متشکل از وکلای پایه یک متخصص در دعاوی خانواده به پشتوانه ی تجربه، دانش و تخصص وکلای حاذق آمادگی دارد در حل پیچیده ترین مسائل حقوق خانواده یاری گرتان باشد.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 9 =

اسکرول به بالا