حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر با کیست

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر

در این مقاله حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده را مورد بررسی قرار می دهیم . به صورت کلی حضانت فرزند در صورت طلاق تا سن 7 سالگی با مادر و بعد از آن با پدر می باشد. حال اگر مادر در مدت زمانی که حضانت فرزند بر عهده اوست ازدواج کند ، تکلیف حضانت فرزند چه خواهد شد؟

مطابق ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی « اگر مادر در مدتی که حضانت طفل با او است مبتلا به جنون شود یا با دیگری شوهر کند حق حضانت با پدر خواهد بود».

مطابق ماده 1170 قانون مدنی اگر مادر در مدت زمانی که حضانت با اوست شوهر کند حضانت از او ساقط میشود ولی با تصویب ماده 45 قانون جدید حمایت از خانواده مصوب 1392 در این خصوص تغییراتی ایجاد گردیده است که به شرح آن می پردازیم.

ماده ۴۵ قانون حمایت خانواده 1391 « رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان در کلیه تصمیمات دادگاهها و مقامات اجرائی الزامی است ». اگر طفل از نظر اخلاقی و روانی نیاز مبرم به مادر داشته باشد باید ماده 45 قانون حمایت از خانواده  را برماده ۱۱۷۰ قانون مدنی دارای اولویت دانست. بنابراین، در خصوص در صورت ازدواج مادر و حضانت فرزندان باید به این مواد استناد کرد ماده 1170 قانون مدنی و ماده 45 قانون حمایت از خانواده .

حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر با کیست

حضانت فرزند در صورت ازدواج مادر مطابق قانون مدنی

مطابق ماده 1170  قانون مدنی حضانت فرزند در صورت ازدواج مجدد مادر ساقط می شود و اگر مادر در مدت زمانی که حضانت با اوست شوهر کند حق حضانت با پدر خواهد  بود.

حضانت فرزند در صورت ازدواج مادر در قانون حمایت خانواده

مطابق ماده 45 قانون حمایت خانواده جدید مصوب سال 1392 ، که موخر بر مقررات قانون مدنی تصویب گردیده است که بر اساس آن ، رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان در کلیه  تصمیمات  دادگاه ‌ها و مقامات اجرائی الزامی است.

بنابراین در صورتی که دادگاه تشخیص دهد که بودن فرزند پیش مادر حتی با وجود ازدواج مجدد به مصلحت طفل می باشد حضانت را به عهده مادر می گذارد.

در فرضی که پدر فوت نماید آیا با ازدواج مجدد مادر سایر اقوام به ویژه پدر شوهر ( ولی قهری ) می تواند حضانت را از مادر سلب کند؟

در این مورد قانونگذار ساکت است ولی با استنباط از ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی و نظر فقها و همچنین نظرات حقوقدانان می توان چنین نظر داد که سلب حضانت از مادر در صورت شوهر کردن و ازدواج مادر ، مشروط به حیات پدر است و در صورت فوت او، مادر اولویت در حضانت دارد و فرقی نمی کند که در زمان حیات، پدر حق خود در سلب حضانت از مادر با توجه به ازدواج او اعمال کرده باشد یا نه. بنابراین ، در صورت فوت پدر، در هر حال حضانت با مادر است و از دواچ مجدد مادر در آن اثر ندارد.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + شش =

اسکرول به بالا