حضانت پدر معتاد

حضانت پدر معتاد

حضانت پدر معتاد

به گفته وکیل خانواده یکی از مصادیق سلب حضانت اعتیاد زیان آور به مواد مخدر و اعتیادی که غالبا به صورت افراطی و مضر می باشد. اگر عدم صلاحیت پدر احراز شود حضانت فرزند در صورت اعتیاد پدر از وی سلب می گردد. در این نوشته به بررسی حضانت پدر معتاد، سلب حضانت از پدر و حضانت پدر معتاد خواهیم پرداخت.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین پایه های جامعه، خانواده است. بعد از تشکیل خانواده به عبارتی با ازدواج بین زن و مرد و سپس به دنیا آمدن فرزند این پایه منسجم تر می شود. از زیر مجموعه های این مورد ذکر شده روابط بین زن و مرد و حضانت فرزندان است که در قانون به آن اشاره شده است.

در قانون مدنی حضانت فرزندان در بازه زمانی مشخص بر عهده پدر و مادر است و تنها تصمیم که در این خصوص برای فرزند گرفته می شود صلاح و مصلحت خود فرزند می باشد که برای قانون حائز اهمیت است.

حال ممکن است حسب قانون مربوطه حضانت یا به پدر و یا به مادر داده شود ولی ممکن است هر کدام از آن ها صلاحیت نگهداری فرزند را نداشته باشند که باعث بروز مشکلاتی برای طفل می شود. تا جایی که آینده بچه به خطر بیافتد. در اینصورت است که می توان وی را رد صلاحیت نمود و از وی سلب حضانت کرد. مانند حضانت پدر معتاد.

حضانت پدر

حسب ماده 1169 قانون مدنی برای نگهداری و حضانت فرزندی که پدر و مادر وی از هم جدا زندگی میکنند، اولویت نگهداری فرزند تا هفت سالگی برای مادر و پس از آن به عهده پدر است. اگر بعد از هفت سالگی در صورتی که اتفاقی پیش بیاید، حضانت طفل را بر اساس مصلحت خود کودک و به صلاح و تشخیص خود دادگاه می گذارند.

نکته ای که در خصوص این قانون وجود دارد این است که حضانت فرزند بعد از هفت سالگی با پدر خواهد بود و تا رسیدن به سن بلوغ فرزند ادامه دارد. (سن بلوغ در دختران 9 سال و برای پسران 15 سال قمری کامل می باشد.)

سلب حضانت از پدر معتاد

بنا بر ماده 1173 قانون مدنی تمام موارد ذکر شده در این قانون به نحوی تنظیم گردیده که مصلحت طفل به بهترین شکل ممکن تامین شود به طوری که کودک در آرامش روحی کامل و آسایش کامل جسمی باشد. لذا، هر زمان که به دلیل عدم مواظبت و یا اختلال رفتاری پدر و مادر که طفل تحت حضانت وی است سبب بروز مشکلاتی شود که طفل از نظر اخلاقی و جسمی در معرض خطر قرار بگیرد، دادگاه می تواند هر تصمیمی که به نفع و صلاح کودک می باشد را برای حضانت وی اتخاذ نماید.

در ادامه ماده 1173 قانون مدنی، مصادیق و تدابیری که باعث عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی والدین نام برده شده است عبارت است از:

  • اعتیاد زیان آور به مواد مخدر
  • اعتیاد به الکل
  • داشتن فساد اخلاقی و فحشاء
  • مشکلات و مبتلا بودن به امراض روانی با تشخیص پزشکی قانونی
  • سوء استفاده از طفل و یا اجبار به مشاغلی که اختلال اخلاقی به بار می آورد. مانند تکدی گری، قاچاق، فساد.
  • ضرب و جرح به صورت مکرر بیش از حد متعارف

گاهی دیده می شود که با وجود اعتیاد پدر حضانت فرزند به عهده وی می باشد چرا که دادگاه اقتضای شرایط کودک را در نظر گرفته است. اما به طور کلی و در چارچوب قانونی فرزندی که پدر معتاد دارد، بر اساس صلاحدید و حکم دادگاه خانواده حضانت بر عهده مادر دارای صلاحیت قرار می گیرد.

حضانت دائمی پدر معتاد

ممکن است در مواردی خاص پیش بیاید که پدر معتاد حضانت دائمی فرزند را گرفته باشد و به طور دائمی مراقبت و سرپرستی وی به عهده او باشد. در این باره باید گفت چنانچه شرایط فرزند به گونه ای باشد که به صلاح قانون، پدر معتاد بهترین و صالح ترین گزینه برای سرپرستی کودک است. در اینصورت است که پدر می تواند حضانت دائمی فرزند خود را بر عهده بگیرد. اما این نکته فقط با بررسی و تصمیم نهایی از سوی دادگاه امکان پذیر است.

نکته مهم و قابل توجه بعدی در این بخش این است که در مواقعی حضانت از پدر معتاد سلب شود و مادر هم حضانت فرزند را بر عهده نگیرد که در اینصورت اگر طفل هیچ قوم و خویشی نداشته باشد برای حضانتش دادگاه او را به بهزیستی منتقل می کند. اما این مورد در صورتی است که اعتیاد پدر باعث آسیب به فرزند شود و خارج از صلاحیت او باشد که اگر غیر از این باشد با اثبات این مورد برای دادگاه حضانت به عهده پدر طفل می باشد.

شرایط سلب حضانت از پدر به دلیل اعتیاد

مطابق ماده 1173 قانون مدنی یکی از موارد سلب حضانت اعتیاد زیان آور به الکل ، مواد مخدر و قمار می باشد. مطابق این ماده اگر پدری به الکل ، مواد مخدر و یا قمار اعتیاد داشته باشد می توان از دادگاه تقاضای سلب حضانت پدر معتاد را به دلیل اینکه مصلحت طفل به خطر می افتد را خواست.

توجه داشته باشید عبارت اعتیاد زیان آور در نص ماده به مفهوم این می باشد که باید اعتیاد پدر زیان آور باشد و تشخیص زیان آور بودن یا نبودن با قاضی دادگاه خانواده می باشد و اگر زیان آور نباشد نمی توان تقاضای سلب حضانت را خواست.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل حضانت در خصوص حضانت پدر معتاد با شماره ای مندرج در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

اسکرول به بالا