ممنوع الخروع کردن زوج بابت مهریه

ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه

ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه

ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه، در بسیاری از مواقع زن برای اینکه مهریه خود را از مرد دریافت کند به دارایی مرد دسترسی ندارد. بر همین اساس اقدام به ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه می نماید که باید برای این کار به دادگاه و یا اجرای ثبت مراجعه کنند. مهریه از جمله حقوقی می باشد که به زن تعلق می گیرد و مرد باید آن را به زن پرداخت نماید..

اما در بسیاری از موارد امکان دارد که مرد از دادن مهریه به زن خودداری کند، در این صورت زن می تواند اقدامات قانونی لازم را انجام دهد تا مهریه اش را دریافت نماید. زمانی که زن مرد را ممنوع الخروج کند، مرد باید در ابتدا بدهی اش به زن را پرداخت نماید و سپس به کشور خارجی برود.

به طور کلی شما باید بدانید برای ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه دو روش وجود درد و شما از دو طریق می توانید برای ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه اقدام کنید.

ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه
ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه

روش های ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه

به طور کلی شما باید بدانید برای استفاده کردن از روش های قانونی جهت دریافت مهریه روش های بسیار زیادی وجود دارد. شما باید بدانید دو روش برای ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه وجود دارد و می توانید با استفاده از این دو روش از خروج شوهر خود به کشور خارجی جلوگیری کنید و مهریه تان را دریافت نمایید. این دو روش عبارت است از :

1- ممنوع الخروج کردن زوج از طریق دادگاه

در صورتی که شما نسبت به مطالبه مهریه خود اقدام نمائید و رای قطعی مبنی بر محکومیت مرد را نسبت به پرداخت مهریه دریافت نمائید و مرد آن را نپردازد می توانید درخواست ممنوع الخروجی شوهر خود را به دادگاه ارائه دهید.

دادگاه زمانی که درخواست شما را دریافت کند باید آن را قبول نماید و به اجرا بگذارد. آقایان باید بدانند که اگر دادگاه مهریه را برای آنها قسط بندی کند و آن را پرداخت نکنند نمی توانند از این شرایط برای رفع ممنوع الخروجی خود استفاده کنند.

به طور کلی تا زمانی که مرد بدهی خود را به زن ندهد نمی تواند از کشور خارج شود. اگر مرد توانایی مالی داشته باشد باید تمام مهریه را به صورت یکجا پرداخت کند، در غیر این صورت باید نسبت به تقسیط مهریه اقدام نماید. و تنها در اینصورت است که می تواند حکم ممنوع الخروجی را از روی پرونده خود بردارد.

توجه داشته باشید که در صورت رضایت زوجه و یا قبول اعسار رفع ممنوع الخروجی امکانپذیر است.

2- ممنوع الخروج کردن زوج از طریق اجرای ثبت

یکی از دیگر روش های ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه این است که زن به دفترخانه ازدواج محل وقوع عقد خود مراجعه و بعد از صدور اجرائیه نسبت به ممنوع الخروجی زوج اقدام کند. زوجه می تواند هم اموال شوهر را توقیف و هم تقاضای ممنوع الخروجی زوج را بخواهد.

در این صورت مرد دیگر نمی تواند تا زمانی که بدهی خود را پرداخت نکرده است از کشور خارج شود. و اگر مهریه زوجه به صورت اقساط تعیین شده باشد و زوج پیش پرداخت تعیین شده و کمی از اقساط را بپردازد مرد می تواند تقاضای رفع ممنوع الخروجی را از دادگاه  بخواهد.

مطالب مرتبط : نحوه به اجرا گذاشتن مهریه

ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه
ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه

نحوه رفع ممنوع الخروجی زوج بابت مهریه

زمانی که زن درخواست ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه را از دادگاه و یا اجرای اسناد رسمی می کند، مرد در تلاش است که آن را بردارد. در واقع باید مرد به دنبال بهترین روش ها و قوانینی باشد که بتواند آن را بردارد. به طور کلی قانون تنها در برخی از شرایط این ممنوع الخروج بودن را از روی پرونده مرد بر می دارد. این قوانین و شرایط عبارت است از :

  1. زمانی که مرد مهریه زن را به طور کامل پرداخت کند.
  2. در صورتی که زن از تقاضای خود برای ممنوع الخروج کردن مرد منصرف شود.
  3. در صورتی که اعسار مرد در دادگاه اثبات شود با پرداخت پیش پرداخت مهریه و اقساط مهریه می تواند تقاضای رفع ممنوع الخروجی را بخواهد.
  4. دادگاه هم در برخی از شرایط حکمی صادر می کنند که مرد می تواند ممنوع الخروجی خود را رفع کند، تنها در صورتی که خواسته زن را تامین نماید. قاضی تنها در برخی از موارد این حکم را بر می دارد که بستگی به نظر قاضی و پرونده مرد دارد مانند سپردن تامین مناسب یا تحقق کفالت.
  5. اثبات اعسار محکوم علیه یا همان زوج
  6. درخصوص سفر واجب که وجوب آن از قبل ثابت شده باشد و سفرهای درمانی ضروری، دادگاه با اخذ تامین مناسب، موقتاً به محکوم‌علیه اجازه خروج از کشور را می‌دهد

مستندات قانونی در خصوص رفع ممنوع الخروجی

ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی
مرجع اجراءکننده رای باید به تقاضای محکوم‌ٌله قرار ممنوع‌ الخروج بودن محکوم‌علیه را صادر کند. این قرار تا زمان اجرای رای یا ثبوت اعسار محکوم‌علیه یا جلب رضایت محکومٌ‌له یا سپردن تامین مناسب یا تحقق کفالت مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است.
تبصره – درخصوص سفر واجب که وجوب آن از قبل ثابت شده باشد و سفرهای درمانی ضروری، دادگاه موقتاً به محکوم‌علیه اجازه خروج از کشور را می‌دهد.
ماده ۱۷ قانون گذرنامه
دولت می‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفین از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین‌نامه تعیین می‌شود جلوگیری نماید.
ماده 201 آئین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی مصوب 1387
در مواردی که متعهد در اجرای ماده 17 قانون گذرنامه مصوب سال 1351 ممنوع الخروج گردیده باشد چنانچه شخص ممنوع الخروج بنا به ضرورت بخواهد برای یک نوبت حداکثر به مدت 6 ماه از کشور خارج شود خود یا اشخاص ثالث می بایست ملکی را جهت تضمین مراجعت مدیون به کشور معرفی و درصورتی که ملک در رهن و یا بازداشت نباشد پس از ارزیابی توسط کارشناس رسمی و قطعیت آن صورت مجلسی با حضور رئیس ثبت رئیس و یا مسئول اجرا تنظیم و مراتب جهت بازداشت ملک و انعکاس در سوابق ثبتی به اداره ثبت مربوطه اعلام می گردد و بدیهی است درصورت مراجعت متعهد و معرفی خود ظرف مهلت مقرر از ملک مذکور رفع توقیف شده و ممنوع الخروجی برقرار می شود در غیر اینصورت بدون رعایت مستثنیات دین طلب بستانکار و حقوق اجرایی با فروش ملک مذکور از طریق مزایده استیفاء خواهد شد.

ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه
ممنوع الخروج کردن زوج بابت مهریه

رای شماره 2965 مورخ 1400/11/09 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال بخشنامه سازمان ثبت درباره عدم رفع ممنوع الخروجی به صرف صدور حکم اعسار « با توجه به حکم مقرر در ماده ۲۳قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب 1394/03/23 مبنی بر اینکه : «مرجع اجراکننده رای باید به تقاضای محکوم‌له قرار ممنوع‌الخروج بودن محکوم‌علیه را صادر کند. این قرار تا زمان اجرای رای یا ثبوت اعسار محکوم‌علیه یا جلب رضایت محکوم‌له یا سپردن تامین مناسب یا تحقّق کفالت مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است»

اطلاق بخشنامه شماره ۱۰۲۹۱؍۹۹-۳۰؍۱؍۱۳۹۹ مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حدی که دادگاه حکم بر اعسار از پرداخت محکوم به موضوع پرونده اجرای اسناد رسمی صادر می کند و متضمن غیر قابل اثر بودن رای صادره توسط مرجع قضایی است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

رفع ممنوع الخروجی ثبت پس از اثبات اعسار

صرف دادخواست اعسار موجب رفع ممنوع الخروجی نمی شود اما با ثبوت اعسار به موجب حکم دادگاه، ممنوع الخروجی محکوم رفع می گردد. در حال حاضر رویه اداره ثبت اینگونه است که اگر حکم اعسار زوج از پرداخت مهریه صادر شده باشد و زوج پیش پرداخت مشخص شده در حکم و کمی از اقساط را پرداخته باشد با تقاضای مرد، ممنوع الخروجی او را رفع می کند.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + هجده =

اسکرول به بالا