طلاق توافقی

طلاق توافقی چگونه است ؟

طلاق توافقی چگونه است ؟

در حالت کلی می توان دلیل اصلی کوتاه تر بودن مراحل دادرسی پرونده های طلاق توافقی را می توان به دلیل ان دانست که زن و شوهر در مورد مسائلی همچون مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، دارایی های به دست آمده در طول زندگی مشترک و حضانت فرزندان در صورت داشتن فرزند مشترک و… با یکدیگر توافق می کنند.

در جامعه ای زندگی میکنیم که روز به روز به تعداد آمار طلاق توافقی اضافه میشود و این موضوع از دیدگاه اجتماعی دارای خطراتی است و ممکن است سلامت جامعه را نیز تهدید کند. به همین دلیل نیز قانونگذار کشور ما، قوانین نسبتا پیچیده و سختی را برای صدور رای برای طلاق زوجین تعیین کرده است تا شاید در مراحل دادرسی و روند رسیدگی به حقوق زن و مرد، این امکان بوجود آید که آنان مجددا با یکدیگر مصالحه کنند.

طلاق تفاهمی یکی از ان دسته از جدایی های زناشویی می باشد که مراحل قانونی آن در مقایسه با دیگر انواع طلاق بسیار کوتاهتر است و نسبتا مدت زمان نسبتا کمی نیاز دارد. اما حقیقت آن است که به طور کلی طلاق جز مواردی می باشد که در دستگاه قضایی کشور ما تا حدودی برای مقابله با آن از راهکارهایی مانند طولانی بودن روند دادرسی، استفاده میشود و بدون حضور یک وکیل طلاق توافقی خبره و با تجربه ممکن است زمان و سرمایه ی زوجین در این مسیر قضایی از بین برود.

طبق قانون مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر، با مراجعه به دادگاه و طی مراحل قانونی زن خود را طلاق دهد و زن هم با وجود شرایط مقرر در قانون و در صورت احراز و تحقق و اثبات مصادیق مندرج در قانون از دادگاه تقاضای طلاق نماید. لیکن طلاق تفاهمی از ساده ترین راههای طلاق می باشد که کمترین کشمکش را خواهد داشت. مضافاً طلاق تفاهمی دارای سرعت بالائی بوده و اصحاب دعوی نتیجه سریعتری می گیرند.

در حالت کلی می توان دلیل اصلی کوتاه تر بودن مراحل دادرسی پرونده های طلاق تفاهمی را میتوان به دلیل آن دانست که زن و شوهر در مورد مسائلی همچون مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، دارایی های به دست آمده در طول زندگی مشترک و حضانت فرزندان در صورت داشتن فرزند مشترک و… با یکدیگر توافق می کنند و دیگر نیاز نیست تا برای تعیین و تکلیف هر یک از آنها، دادگاه و جلسات دادرسی تشکیل شود و همین موضوع نیز باعث کوتاهتر شدن روند قضایی این پرونده ها می گردد.

طبق مفاد قانون حمایت از خانواده مصوب 1391، رسیدگی به انواع طلاق من جمله طلاق توافقی در صلاحیت دادگاه خانواده می باشد. از سال 1397 وکلا و زوجینی که قصد داشتن طلاق توافقی بگیرند با حضور در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست خود را مبنی بر طلاق توافقی ثبت می کردند.

تشریفات طلاق توافقی

اما در مورخ 1/9/ 1397 مطابق بخشنامه شماره یک 55/13104/ 9000 مورخ 5/9/1397 خطاب به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دفتر های مذکور مجاز به ثبت درخواست بدون داشتن گواهی مرکز غربالگری یا مشاوره خانواده نیستند. اصطلاحاً به آن” گواهی عدم انصراف از طلاق” گفته می شود. پس در تهران از تاریخ 1/9/1397 برای زوجین متقاضی طلاق توافقی ثبت نام در سایت مشترک قوه قضاییه و سازمان بهزیستی اجباری می باشد.

با توجه به اینکه مراحل طلاق توافقی از آذر ماه سال 97 تا اکنون دستخوش تغییراتی گردیده است روال انجام طلاق توافقی توسط زوجین و خود وکلا متفاوت می باشد. بدین شرح که اگر زوجین خودشان مراحل طلاق را انجام دهند بدوا باید در سامانه تصمیم ثبت نام و بعد از ان به مراکز غربالگری جهت مشاوره معرفی می شوند.

مدت زمان مشاوره 45 روزه می باشد و مدت جلسات آن با توجه به شرایط زوجین بین 1 تا 5 جلسه می باشد. بعد از اتمام جلسات مشاوره چنانچه زوجین اصرار بر طلاق داشته باشند گواهی عدم انصراف صادر می شود و زوجین پس از ان می توانند نسبت به ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام نمایند.

زوجینی که قصد طلاق توافقی را دارند می توانند با شماره های مندرج در سایت تماس و انجام طلاق توافقی را به وکلای طلاق توافقی محول نمایند. مدت زمان انجام  آن از زمان تقدیم دادخواست تا اجراء حکم در دفاتر ازدواج و طلاق 10 روز می باشد.

در صورت ارجاع پرونده به وکیل آیا حضور زوجین در دادگاه الزامی می باشد؟

در صورت ارجاع پرونده طلاق توافقی به وکیل زوجین بدوا باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ثبت نام در سامانه ثنا نمایند. بعد از ثبت نام باید زوجین برای اعطای وکالت به وکیل و تنظیم صورتجلسه طلاق توافقی در دفتر وکالت ما حضور یابند.

در روند انجام طلاق توافقی در اکثر موارد زوجه باید در دادگاه برای آزمایش بارداری حضور یابد. اگر زوجه باکره باشد با دستور قضایی به پزشک قانونی معرفی و گواهی سلامت اخذ می شود. در مواردی بعضی شعب ارائه پاسخ آزمایش بارداری را موکول به ثبت طلاق در دفترخانه می نمایند در اینصورت نیز لازم نیست که زوجه در دادگاه حضور یابد.

مدارک مورد نیاز طلاق توافقی

یکی از متداول ترین سوالاتی که ممکن است قبل از طی کردن مراحل قانونی طلاق توافقی برای افراد پیش آید آن است که دقیقا باید چه مدارکی را با خود به همراه داشته باشیم؟ در پاسخ به این سوال به طور خلاصه به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • گواهی عدم انصراف از طلاق در صورتی که زوجین مراحل مشاوره را گذارنده باشند.
  • اصل سند ازدواج یا رونوشت آن
  • مدارک هویتی زوجین
  • در صورت اینکه زوجه وکالت در طلاق داشته باشد اصل وکالت نامه محضری.
  • توافق نامه تنظیم شده میان زوجین.

جهت مشاوره حقوقی با شماره مندرج در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + دو =

اسکرول به بالا