رجوع در طلاق

شرایط رجوع در طلاق

شرایط رجوع در طلاق

شرایط رجوع در طلاق و مدت زمان رجوع در طلاق، با شروع زندگی مشترک و جاری شدن عقد نکاح  میان زن و مرد ممکن است زوجین چه از نظر اخلاقی و چه مشکلات فرهنگی و اقتصادی با مشکلاتی رو به رو شوند. حال ممکن است این مشکلات حل شود و گاهی ممکن است این مشکلات به قدری پیچیده و دشوار شود که تنها راه و سریع ترین راه برا حل این مسئله و جلوگیری از این بحران برای طرفین طلاق باشد.

لذا، برخی اوقات هم ممکن است در حین طلاق زوجین میل به رجوع داشته باشند. ما در این مقاله به بررسی شرایط رجوع در طلاق و مدت زمان رجوع پس از طلاق پرداخته ایم با ما همراه باشید.

معنی رجوع پس از طلاق به معنای بازگشت به زندگی مشترک و انصراف از طلاق می باشد. نکته حائز اهمیت در رجوع طلاق این است که رجوع به اراده و خواست مرد امکانپذیر می باشد. با رجوع مرد نیازی به عقد مجدد نیست و قصد رجوع می تواند به صورت کلامی یا عملی از سوی مرد انجام می شود.

مدت زمان رجوع پس از طلاق

رجوع از طلاق در طول مدت زمان عده زن امکان پذیر است. حسب ماده 1151 قانون مدنی همانطور که قبلا اشاره کردیم عده طلاق سه طهر است اما اگر زن در سنی باشد که عادت ماهیانه نمی شود باید مدت زمان سه ماه عده نگه دارد. در مورد زنان باردار هم مدت زمان عده وضع حمل آنان است حتی اگر کمتر یا بیشتر از سه ماه یا سه طهر باشد.

طبق توضیحات فوق به محض اینکه عده طلاق زن پایان یابد، مرد دیگر حق رجوع به زن را ندارد. چنانچه زوجین قصد رجوع به همدیگر را داشته باشند باید بعد از تمام شدن زمان رجوع، به دفاتر ازدواج مراجعه و مجددا عقد نکاح را منعقد کنند. به طور کلی طلاق دو نوع است طلاق رجعی طلاق بائن که مختصرا به توضیح و تفسیر هر کدام می پردازیم.

رجوع از طلاق خلع

برای رجوع از طلاق خلعی که بنا به درخواست زن و به دلیل کراهت که از مرد دارد صورت می گیرد باید زن مهریه خود را در مدت عده که در قبال طلاق به مرد بخشیده را به طور مجدد درخواست کند. بنابراین در غیر اینصورت مرد حق رجوع از طلاق را نخواهد داشت.

رجوع در طلاق رجعی چیست؟

یکی از انواع طلاق، طلاق رجعی می باشد که در این طلاق مرد می تواند در زمان عده به همسرش رجوع نماید ولی در طلاق بائن چنین حالتی امکان پذیر نمی باشد و خلاف این است. مطابق ماده 1148 قانون مدنی در طلاق رجعی مرد در طول عده می تواند از طلاق رجوع کرده و به زندگی مشترک باز گردد.

نکته : نکته مهم در طلاق رجعی این است که در مدت طلاق زن و مرد همچنان زوجین یکدیگر بوده و تمام تکالیف و حقوق زوجین قابل اجرا است در صورت فوت هر یک دیگری از او ارث خواهد برد.

نکته : نکته حائز اهمیت بعدی این است که زن در این دوران از حق نفقه هم برخوردار می باشد.

مطالب مرتبط : طلاق از طرف زن

شرایط رجوع در طلاق رجعی

1- رجوع پس از طلاق به درخواست مرد صورت می گیرد و خواسته زن موثر نمی باشد.

2- رجوع پس از طلاق با هر گفتاری که نشانه رجوع از قصد طلاق باشد انجام می شود. مانند اینکه مرد هر کاری انجام دهد به قصد اینکه وارد ادامه زندگی شود مثل داشتن حالاتی مثل نوازش یا استفاده از کمات محبت آمیز.

3- رجوع از طلاق در طول مدت زمان عده طلاق رجعی امکان دارد. پس اگر زن و مرد بعد از پایان مدت زمان عده طلاق رجعی بخواهند رجوع و زندگی نمایند چون مدت عده به اتمام رسیده است باید مجددا ازدواج نمایند.

4- رجوع از طلاق نیازی به خواندن مجدد عقد نکاح ندارد و با هر لفظی رجوع از طلاق محقق می گردد.

شرایط رجوع در طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن مقابل طلاق رجعی می باشد. به این معنا که به محض اینکه صیغه طلاق بین زن و مرد جاری شد و از یکدیگر جدا شدند تمامی آثار عقد بین آنها از بین می رود. اگرزن یائسه و یا باکره باشد چون این زنان عده طلاق ندارند طلاق آنها قطعی می باشد حق رجوع ندارند. در صورتی که زن عده داشته باشد فقط در صورتی که در ایام عده به مهریه بذل شده رجوع نماید مرد می تواند به زن رجوع نماید.

حسب ماده 1145 قانون مدنی طلاق بائن بر چند نوع است که بر همین اساس انواع آن عبارت است از:

  1. طلاقی که قبل از نزدیکی ( دوشیزه ) واقع باشد.
  2. طلاق زن یائسه
  3. طلاقی که پس از سه بار ازدواج و وصلت متوالی به عمل آید، اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.

مطالب مرتبط : طلاق به درخواست مرد

نحوه ثبت رجوع بعد از طلاق

رجوع از طلاق حتما باید در دفترخانه ای که صورتجلسه طلاق تنظیم شده ثبت گردد. در صورتی که زوجین تصمیم به رجوع  بگیرند رجوع باید به ثبت برسد و مرد باید ظرف یکماه از تاریخ رجوع اقدام به ثبت نماید.

اگر زوج اقدام به ثبت ننماید و یا دراین امر اهمال کند به علت عدم ثبت رجوع از طلاق و سرپیچی از قانون مجازات خواهد شد. براساس قانون حمایت خانواده در صورت تحقق رجوع از طلاق صورتجلسه طلاق ابطال می گردد.

مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق

در صورتی که مرد رجوع  از طلاق را به ثبت نرساند این امر جرم تلقی شده و مجازات در پی خواهد داشت. مطابق قانون حمایت از خانواده ، اگر مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی ، تا یک ماه پس از رجوع از ثبت آن امتناع کند ، ضمن الزام به ثبت واقعه رجوع از طلاق، به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم خواهد شد.

نکته : جزای نقدی این جرم عبارت است از هشتاد تا صد و هشتاد میلیون ریال و حبس تعزیری از 91 روز تا شش ماه حبس.

نکته : در طلاق خلع در صورتی که زن به مهریه رجوع نماید نوع طلاق به طلاق رجعی تغییر می یابد  این حق برای مرد وجود دارد که به نکاح رجوع نماید ولی اگر مرد بعد از رجوع زن رجوع نکند طلاق به قوت خود باقی است.

طلاق های بدون رجوع

طلاق هایی هستند که در دسته طلاق هایی بدون رجوع قرار میگیرند که عبارتند از:

  1. طلاقی که قبل از نزدیکی باشد
  2. طلاق خلع و مبارات که زن به عوض رجوع نکرده است
  3. طلاقی که بعد از 3 بار رجوع و وصلت صورت گرفته باشد. اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سیزده =

اسکرول به بالا