تغییر نام در شناسنامه

تغییر نام در شناسنامه

تغییر نام در شناسنامه

تغییر نام در شناسنامه و مراحل و شرایط تغییر نام در شناسنامه. یکی از وظایف مهم  پدر و مادر انتخاب اسم مناسب برای فرزندان می باشد. در زندگی خصوصی و اجتماعی، نام برای افراد دارایی و ارزش محسوب می شود که از بدو تولد تا پایان زندگی  این ارزش پایدار می ماند.

حسب موارد گفته شده انتخاب نامی شایسته برای فرزندان حقی است از سوی پدر و مادر که باید به نحو احسنت صورت پذیرد. حتی در قرآن کریم هم این عمل را امری مقدس و حائز اهمیت برای خانواده ها نامیده اند.

اما گاها ممکن است که افراد به هر دلیلی بخواهند در بزرگسالی و یا با شروع فصل جدید زندگی نام کوچک خود را تغییر دهند که این امر در کشور ایران دارای شرایط  و ضوابط خاصی می باشد. البته این شرایط بیشتر در خصوص افرادی که نام های مذهبی دارند سختگیرانه ترصدق می کند. در ادامه نوشتار با موضوع تغییر نام در شتاسنامه و مراحل آن با ما همراه باشید .

مراحل و شرایط تغییر نام در شناسنامه

  1. در مرحله اول متقاضیان تغییر اسم در شناسنامه، باید به سایت ادارة ثبت احوال کشورمحل www.sabteahval.ir مراجعه و بر روی گزینه میز خدمت الکترونیکی کلیک کنید. در بین خدمات الکترونیکی قابل ارائه در این سایت، بر روی گزینه درخواست تغییر نام کلیک کنید تا به سایت مربوط به تغییر نام ثبت احوال وارد شوید. چنانچه به هر دلیل ادارة ثبت احوال مربوطه درخواست مزبور را نپذیرفت شخص می تواند با مراجعه به مراجع قضایی درخواست خود را مطرح نماید.
  2. مرحله دوم مراجعه به دادگاه و طرح دادخواست تغییر نام است. اگر نام جدید مورد درخواست از اسامی ممنوع نباشد دادگاه مربوطه رسیدگی و حکم بر محکومیت ادارة ثبت احوال صادر می نماید. شما برای طرح دعوی تغییر نام باید اداره ی ثبت احوال صادر کننده ی شناسنامه را طرف دعوا قرار دهید.

بیشتر بخوانید : مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

طبق قانون چه نام هایی می تواند تغییر کند؟

حسب ماده 20 قانون ثبت احوال و تبصره های آن انتخاب نامهای زیر ممنوع و دارندگان این اسامی می توانند با رعایت مقررات اخذ شده نسبت به تغییر آن اقدام کنند.

  1. نامهائی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می گردد مانند :عبدالات، عبدالعزی (لات و عزی نام دو بت درمکه معظمه دوران قبل از اسلام است).
  2. القاب اعم از ساده و مرکب مانند ملک الدوله ، خان ، یا شوکت الملک ، حاجیه سلطان و سلطانعلی.
  3. اسامی زننده و مستهجن : زننده و مستهجن آن دسته از نامهائی است که بر حسب زمان ، مکان یا به دلایل و جهاتی برای دارنده آن زننده و مستهجن باشد مانند سگ دست ، صد تومانی.
  4. نامهایی که معرف صفات مذموم و مغایر با ارزشهای والای انسانی است مانند : گرگ ، قوچی و ….
  5. نامهایی که با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبی مردم مغایر باشد مانند لات ، خونریز ، چنگیز و شاهدوست.
  6. نامهایی که موجبات اشاعه و ترویج فرهنگ بیگانه گردد مانند : وانوشکا ، ژاکاردو و ….
  7. نامهایی که موجب تحقیر اشخاص بوده و یا معنای لغوی آن در جامعه قابل پذیرش نباشد مانند : صد تومانی ، گت آقا ، کنیز، گدا و…
  8.  اسامی نامتناسب با جنس مانند ماشاءاله برای اناث و یا انتخاب نام اشرف و یا اکرم برای افراد ذکور.
  9. حذف کلمات زائد و غیر ضروری در نام اشخاص مانند : قلی ، غلام ، گرگ ، ذولف , قوچ , آقاخانم , خان, میرزا, بیگ , بیگم, کربلائی , مشهدی و ….
  10. تصحیح اشتباهات املائی در نام اشخاص که بدلیل عدم آشنائی مامور با لهجه ها و الفاظ و معانی محلی و یا ناشی از تلفظ اظهار کننده پیش آمده  مانند : زهراب به سهراب و یا منیجه به منیژه و….
  11. هم نام بودن فرزند با پدر و یا مادر در یک خانواده.
  12. هم نام بودن برادران و یا خواهران در یک خانواده.
  13. تغییر نام ها از صورت عربی رسم الخط به شکل فارسی از قبیل رحمن به رحمان ، اسمعیل به اسماعیل اسحق به اسحاق.
  14. تغییر نام کسانی که با تأیید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف می شوند.
  15. تغییر نام کسانی که نام آنها اسامی ایام هفته باشد.
  16. تغییر نام کسانی که تغییرجنسیت داده و دادگاه صالحه حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلی و شناسنامه آنان صادر نموده است.
  17. پیشوند ” عبد ” خاص اسامی و صفات ذات پروردگار است و در سایر موارد متقاضی می تواند تقاضای حذف آنرا بنماید.
  18. تغییر نام کسانی که دارای اسامی مستعار نیز می باشند مثل حسین (کامبیز) یا معصومه (سوسن) و …..

چه کسانی می توانند برای تغییر نام در شناسنامه اقدام نمایند؟

  1. اشخاص 18 سال به بالا .
  2. افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند .
  3. پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال.
  4. سرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی ) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.

بیشتر بخوانید : مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

تغییر نام در شناسنامه

مدارک مورد نیاز جهت تغییر اسم در شناسنامه

  1. ارائه اصل شناسنامه و دو برگ تصویر آن.
  2. تکمیل فرم درخواست تغییر نام. (فرم شماره 5)
  3. پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه جاری.

راهنمای ثبت درخواست اینترنتی تغییر نام در سازمان ثبت احوال

اول باید آدرس اینترنتی سایت سازمان ثبت احوال کشور به نشانی www.sabteahval.ir وارد شوید. برای ورود به این مرحله ابتدا می توانید عبارت سایت ثبت احوال کشور را در فیلد جستجوی گوگل وارد کنید.

مرحله ی دوم اینکه پس از ورود به سایت، خدمات مختلفی را در صفحه اصلی سایت مشاهده می شود. در صورتی که قصد تغییر نام در شناسنامه خود را دارید، باید بر روی گزینه میز خدمت الکترونیکی کلیک نموده و سپس، بر روی گزینه درخواست تغییر نام کلیک نمایید تا به سایت اصلی درخواست تغییر نام ثبت احوال کشور وارد شوید.

تغییر نام مذهبی در شناسنامه

در حال حاضر با توجه به رویه قضایی، متقاضی تغییر نام مذهبی چه از طریق ثبت احوال اقدام کند  و چه از طریق دادگاه اقدام کند با مخالفت این مراجع رو به رو می شود، مگر نام جدید که مورد درخواست است نیز از اسامی مذهبی باشد و فراوانی آن نسبت به نام قبلی بیشتر باشد. مثلاً شخصی که نام او صمد می باشد تقاضای تغییر نام به علی یا محمد می نماید ولی بر عکس آن امکانپذیر نیست.

جهت دریافت مشاوره حقوقی تغییر نام یا تنظیم دادخواست تماس حاصل فرمایید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

اسکرول به بالا