ترک منزل توسط زن

پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن

ترک منزل توسط زن

ترک منزل توسط زن بدون اجازه شوهر ، در زندگی مشترک ممکن است که  زن با دلیل موجه یا غیر موجه زندگی مشترک را ترک کند. در صورتی که زن بدون عذر موجه و بدون اجازه شوهر اقدام به ترک زندگی مشترک نماید با پیامد هایی نظیر قطع نفقه و عنوان ناشزه و در صورت درخواست شوهر امکان ازدواج مجدد مرد روبه رو خواهد شد که در ادامه نوشته به پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن می پردازیم.

به محض انعقاد عقد نکاح هر یک اززوجین دارای حقوق و تکالیفی نسبت به یکدیگر می‌گردند. یکی از مهم ترین این تکالیف، تمکین زن از شوهر و پرداخت نفقه از سوی مرد است. مطابق ماده 1114 قانون مدنی زن باید در منزلی که شوهر تعیین میکند سکونت داشته باشد، مگر اینکه اختیار تعیین مسکن به زن داده شده یاشد.

بنابراین در صورتی که زن در ترک زندگی مشترک عذر موجه داشته باشد مانند خوف ضرر بدنی و یا مالی یا شرافتی، زن در صورت اثبات می تواند زندگی مشترک را ترک کند و دادخواست تقاضای مسکن علیحده نماید و مرد را ملزم به تهیه مسکن جداگانه نماید و نفقه او بر عهده شوهر خواهد بود.

پیامدهای ترک منزل توسط زوجه چیست؟

پیامدهای قانونی ترک منزل توسط زن در مقررات قانون مدنی مشخص شده است که به شرح زیر است :

1- تعلق نگرفتن نفقه از سوی زوج به ایشان

یکی از عواقب ترک منزل توسط زن این است که با ترک زندگی مشترک بدون عذر موجه ، زن حق مطالبه نفقه را ندارد و مرد الزامی به پرداخت نفقه ندارد زیرا، نفقه منوط به تمکین زن است. البته در این مورد مرد باید ثابت کند که زن زندگی مشترک را بدون اجازه وی ترک کرده و حتما باید نسبت به طرح دعوای الزام به تمکین اقدام نماید.

ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.

ترک-منزل-توسط-زن

2- عدم تنصیف دارایی مرد با زن

پیامد ترک منزل توسط زن، عدم تعلق شرط نصف دارایی به زن می باشد و زن دیگر نمی تواند ادعایی در تنصیف اموال همسر خود طبق قانون داشته باشد. البته در صورتی که مرد نسبت به طلاق اقدام نماید یعنی دادخواست طلاق باید از طرف مرد مطرح شود. البته در این مورد نیز مرد باید نسبت به طرح دعوی الزام به تمکین اقدام کند و گواهی نشوز زوجه را دریافت کرده باشد.

3- حق ازدواج مجدد برای مرد بعد از ترک منزل از سوی زن

سومین مورد عواقب ترک منزل توسط زن این است که مرد می تواند مرد با استناد به عسر و حرج ناشی از تجرد اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه بگیرد. این مورد نیز منوط به احراز گواهی نشوز و عدم تمکین زن می باشد.

توجه داشته باشید که ترک زندگی مشترک توسط زن دارای وصف کیفری نمی باشد و نمیتوانید زن را تحت تعقیب کیفری قراردهید و ترک زندگی مشترک توسط زن جرم نمی باشد زیرا هیچ زنی را نمی توان به زور و حتی با رای دادگاه به اجبار، ملزم به تمکین نمود.

بنابراین ضمانت اجرایی ترک زندگی مشترک توسط زن این است که از دریافت نفقه و شرط نصف دارایی محروم می شود و مرد می تواند نسبت به اجازه ازدواج مجدد اقدام نماید.

توجه داشته باشید که اگر مرد زن را از زندگی مشترک اخراج نماید زن با اثبات آن می تواند نسبت به شکایت ترک انفاق اقدام نماید.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت نماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 9 =

اسکرول به بالا