ارث زن از شوهر

قانون جدید ارث زن از شوهر

قانون جدید ارث زن از شوهر

قانون جدید ارث زن از شوهر ، مطابق قوانین و قواعد فقهی میزان ارث زن از شوهر به عوامل مختلف بستگی دارد. به عنوان مثال سهم زوجه از ارث شوهرش در صورتی که مرد فرزندی داشته باشد یا نداشته باشد یا مرد،  تنها  دارای یک زن باشد یا بیشتر یا ازدواج زن و مرد دائمی بوده یا موقت متفاوت می باشد.

ارث زن از اموال شوهر در صورت داشتن فرزند

مطابق ماده 946 قانون مدنی در صورتی که مردی فوت کند ارث زوجه از شوهر در صورتی که فرزند داشته باشد یک هشتم است. اگر مردی چند زن داشته باشد سهمی که به زن تعلق می گیرد، باید بین آنها تقسیم شود.

مطابق ماده 946 اصلاحی مصوب 1387 قانون مدنی “زوج از تمام اموال زوجه ارث می برد و زوجه در صورت فرزند دار بودن زوج یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد. در صورتی که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک چهارم از کلیه اموال به ترتیب فوق است”.

بنابراین ، میزان ارث زن از شوهر شامل اموال منقول و هم از قیمت اموال غیرمنقول مانند زمین، خانه … می باشد.

سهم الارث زن در صورت داشتن فرزند ، یک هشتم می باشد.

ارث زن از شوهر

ارث زن از اموال شوهر در صورت نداشتن فرزند

مطابق مقررات قانون مدنی ارث زن از اموال شوهر در صورت نداشتن فرزند، یک چهارم از اموال منقول و یک چهارم از قیمت اموال غیرمنقول می باشد.

سهم الارث زن در صورت نداشتن فرزند ، یک چهارم می باشد.

ارث زن از شوهر در ازدواج موقت

مطبق ماده 940 قانون مدنی ” زوجینی که ازدواج آنها دایمی باشد، از یکدیگرارث می برند”. ارث زن از اموال شوهر فقط در عقد دائم پیش بینی شده است  و زن تنها در صورتی از شوهر خود ارث می برد که عقد دائم کرده باشند. مطابق مقررات قانون مدنی و قواعد فقهی در عقد موقت، زن از شوهر ارث نمی‌برد. زیرا، قواعد و مقررات ارث جزء قوانین آمره می باشد و توافق بر خلاف آن باطل است.

میزان ارث زن دوم از همسر

مطابق ماده ۹۴۲ قانون مدنی  اگر مردی دو یا چند همسر دائم داشته باشد، یک چهارم اموال (زمانی که فرزند نداشته باشد) و یک هشتم اموال (در صورتی که فرزند داشته باشد) بین آن ها به تساوی تقسیم خواهد شد. به عبارت دیگر سهم زن از شوهر به طور کلی یک چهارم (در صورت نداشتن فرزند) و یک هشتم می باشد، بنابراین چنانچه مرد دارای چند همسر دائم باشد این میزان به طور مساوی بینشان تقسیم می شود.

نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن

  • زن در صورت داشتن فرزند از  زوج  (یک هشتم ) از عین اموال منقول و  ثمن (یک هشتم) از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد.
  • زن در صورت فرزند دار نبودن زوج ربع (یک چهارم) از عین اموال منقول و ثمن (یک هشتم) از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد.
  • در صورت تعدد زوجات، ربع (در صورت فرزند دار نبودن زوج) یا ثمن (در صورت فرزند دار بودن زوج ) ترکه تعلق به زوجه دارد که بین آنها بالسویه (به طور مساوی) تقسیم می شود.

نکات مهم

  1. ماده 943 قانون مدنی ، اگر مرد زن خود را طلاق بدهد ، در صورتی که این طلاق از نوع طلاق رجعی باشد ، اگر مرد یا زن در طول مدت عده فوت کنند، دیگری از او ارث می برد در طلاق رجعی طرفین همچنان در حکم زن و شوهر هستند و هنوز رابطه زناشویی به طور کامل قطع نشده است.
  2. در صورتی که مرد متوفی دو زن داشته باشد و فرزند هم داشته باشد ، سهم زوجه دوم  او بدلیل اینکه مرد فرزند داشته است ، یک هشتم خواهد بود که این یک هشتم را بین دو زن بطور مساوی تقسیم می کنند.
  3. در ماده 948 قانون فوق نیز که پس از حذف ماده 947 تصویب شده است آمده؛ هرگاه ورثه از اداء قیمت امتناع کنند، زن می تواندحق خود را از عین اموال استیفاء کند.
  4. شرایط ارث بردن زوجین، دائمی بودن نکاح و وجود رابطه زن و شوهری در هنگام فوت همسر می باشد.
  5. زمانی که به جز زن و مرد ورثه دیگری وجود داشته باشد، ابتدا سهم زن یا شوهر ( یک هشتم، یک چهارم و یا یک دوم ) کنار گذاشته می شود و سپس هر آنچه ماند بین باقی ورثه تقسیم می شود.
  6. در محاسبه سهم الارث زوجه از شوهرش در صورتی که هیچ وارث دیگری وجود نداشته باشد میزان ارث زن از شوهر یک چهارم  می باشد و مابقی اموال متوفی در حکم مال بلاوارث خواهد بود.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

2 دیدگاه دربارهٔ «قانون جدید ارث زن از شوهر»

  1. اردلان ‌نامداری

    سلام و تشکر از اطلاعات خوبی که در مقاله ارائه کرده‌اید. اگر مرد متوفی دو زن دایم داشته باشد که فقط یکی از این زنها بچه دار هستند تکلیف ارث این زنها چه می شود ؟ باز هم مساوی ارث می برند یا به چه نسبتی تقسیم می شود؟

    1. فاطمه یعقوبی

      با سلام و احترام . اگر مرد 2 زن داشته باشد که یکی از آنها دارای فرزند باشد یک هشتم به صورت مساوی بین آنها تقسیم می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + شانزده =

اسکرول به بالا