اجرای صیغه طلاق

اجرای صیغه طلاق

اجرای صیغه طلاق

نوشته پیش رو توسط وکیل خانواده در خصوص شرایط صحت صیغه طلاق و نحوه اجرای صیغه طلاق برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. از مهم ترین راهکارها برای پایان دادن و خاتمه رابطه زوجیت بین زن و مرد طلاق است. طلاق به طور قانونی دارای تشریفاتی می باشد که برای انجام این امر باید به تمامی این تشریفات توجه گردد. بنابراین، هرگاه طلاق مطابق تشریفات قانونی انجام نگیرد طلاق درست نبوده وصحیح نمی باشد.

مطابق قانون مدنی و قواعد فقهی در صورت صدور حکم مبنی بر طلاق از طرف زن یا مرد یا در صورت طلاق توافقی طلاق باید به صورت صحیح و منوط به تشریفاتی است که در صورت عدم رعایت تشریفات طلاق باطل خواهد بود. بدین منظور در این مقاله به بحث اجرای صیغه طلاق وتشریفات اجرای صیغه طلاق خواهیم پرداخت.

شرایط صحت اجرای صیغه طلاق

مطابق ماده 1134 قانون مدنی ” طلاق باید به صیغه طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع گردد “. مطابق ماده 1134 قانون مدنی  طلاق باید با استفاده از صیغه طلاق واقع شود .منظور از صیغه طلاق به کار بردن الفاظی است که صراحت در امر طلاق زن و شوهر داشته باشد .

اجرای صیغه طلاق باید در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که صیغه طلاق میان زن و مرد را بشنوند انجام می شود.در صورت عدم حضور گواه  طلاق به دلیل عدم رعایت تشریفات لازم برای طلاق صحیح نبوده و در واقع ، صیغه طلاق باطل خواهد بود.

نکته مهم در این قسمت این است که 2 شاهد هم زمان با یکدیگر به صیغه طلاق گوش فرا دهند و شنیدن جدا از هم کفایت نمی کند. لذا، طلاق در صورتی صحت دارد که شهود 3 شرط لازم را دارا باشد 1- مرد باشد. 2-عادل باشد. 3-هر دو با هم شنوده صیغه طلاق باشند.

نکته : در اجرای صیغه طلاق ضرورتی ندارد که صیغه طلاق به زبان عربی خوانده شود لذا، هر لفظی که صراحتا دلالت بر طلاق نماید کافی است.

اجرای صیغه طلاق 2

مهلت اجرای صیغه طلاق

ماده 33 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 “مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه پس از تاریخ ابلاغ رای فرجامی یا انقضای مهلت فرجام ‌ خواهی است. هرگاه حکم طلاق از سوی زوجه به دفتر رسمی ازدواج و طلاق تسلیم شود، در صورتی که زوج ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجین ابلاغ می‌کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند.

در صورت عدم حضور زوج و عدم اعلام عذر از سوی وی یا امتناع او از اجرای صیغه، صیغه طلاق جاری و ثبت می‌شود و مراتب به زوج ابلاغ می‌گردد. در صورت اعلام عذر از سوی زوج، یک نوبت دیگر به ترتیب مذکور از طرفین دعوت به‌عمل می‌آید”.

ماده ۳۴ قانون حمایت خانواده 1391″ مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی ‌شدن رای است. چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادرشده از درجه اعتبار ساقط است.

تبصره ـ هرگـاه گواهی عـدم امکان سازش صادرشده بر اساس توافق زوجین به حکم قانون از درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است ملغی می‌گردد.

تبصره ـ دادگاه صادرکننده حکم طلاق باید در رای صادرشده بر نمایندگی سردفتر در اجرای صیغه طلاق در صورت امتناع زوج تصریح کند.

شرایط اجرای صیغه طلاق

یکی از شرایط بسیار مهم در خصوص اجرای طلاق پاک بودن زنان حین اجرای صیغه طلاق می باشد.مطابق ماده 1140 قانون مدنی  ” طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست ” . در صورتی که زن در زمان اجرای طلاق عادت ماهانه باشد طلاق صحیح نیست. نفاس حالتی است مانند عادت زنانگی که هنگام زایمان در زنان به وجود می آید و مدت آن حداکثر ده روز بعد از زایمان است .

به صورت کلی طلاق در زمان حیض و نفاس زن صحیح نمی باشد . البته این امر استثنائاتی دارد  که در ادامه  ماده 1140 قانون مدنی اشاره شده است ” طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا نفاس صحیح نیست ؛ مگر این که زن حامل باشد یا طلاق قبل از نزدیکی با زن واقع شود یا شوهر غایب باشد به طوری که اطلاع از عادت زنانگی بودن زن نتواند حاصل کند ” .

مدارک لازم برای اجرای طلاق

  1. سند ازدواج یا رونوشت سند ازدواج
  2. دادنامه قطعی از دادگاه
  3. شناسنامه و کارت ملی زوجین
  4. گواهی عدم بارداری زوجه

جهت مشاوره حقوقی با وکیل خانواده با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + شانزده =

اسکرول به بالا