شرط حق مسکن زوجه

شرط حق مسکن زوجه

شرط حق مسکن زوجه

شرط حق مسکن زوجه، به طور کلی شما باید بدانید که مطابق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند زندگی کند. قانون انتخاب محل زندگی را به شوهر می دهد، ولی در برخی از موارد زن می تواند شرط حق مسکن زوجه را دریافت کرده و مشخص کند کجا زندگی کنند. حق مسکن یکی از مهمترین و اصلی ترین مسائلی است که در زندگی زناشویی وجود دارد و باید به آن اهمیت بسیار زیادی داده شود.

در صورتی که زن بخواهد شرط حق مسکن را دریافت کند باید شرط حق مسکن زوجه در محضر و عقدنامه آورده شود تا در صورت نیاز زن بتواند به صورت قانونی از آن استفاده کند. دقت داشته باشید که این حق به زن اختیار انتخاب محل زندگی را می دهد. زن بر اساس این قانون نمی تواند در خانه ای جداگانه از مرد زندگی کند. آنها باید با یکدیگر زندگی کنند ولی زن است که محل زندگی را مشخص می نماید.

نحوه واگذاری شرط حق مسکن  زوجه

واگذاری شرط حق مسکن به زن به دو صورت امکانپذیر است. شرط حق مسکن زوجه ممکن است به صورت ضمن عقد نکاح و در حین ازدواج به زن داده شود و دیگری بعد از عقد و ضمن سند جداگانه به زن داده شود.

مرد با دادن حق مسکن به زن اختیار تعیین مسکن را از خود سلب می نماید و اختیار تعیین محل سکنی به زن داده می‌شود. زن بعد از گرفتن حق سکونت باید مسکنی را انتخاب نماید که متناسب با وضع اقتصادی زوج و شأن و مرتبه اجتماعی مرد باشد.

شرط حق مسکن زوجه
شرط حق مسکن زوجه

ضمانت اجرایی حق مسکن زوجه

در صورتی که مرد بدون رضایت زن مسکنی را برای زندگی تعیین کند که مورد قبول زن نباشد زن چه ضمانت ‌اجرایی برای این شرط دارد?. شرط حق مسکن برای زن یکی از شروط لازم ‌الوفاء می باشد، و از شروط مشروع می باشد و مرد باید آن را اجرا کند.

در صورتی که زوج نسبت به تهیه منزل مطابق شرط اقدام نکند زن می‌تواند ابتدا به استناد ماده ۱۱۱۱ قانون مدنی به لحاظ استنکاف شوهر از دادن نفقه ( مسکن مورد نظر زوجه ) به محکمه رجوع کند. اگر مردی مسکنی را بر خلاف مفاد شرط  انتخاب و معرفی کند زن می تواند از شوهر تمکین نکند و در صورت عدم تمکین ناشزه تلقی نمی شود و مستحق دریافت نفقه است.

نکاتی مهم در مورد شرط حق سکونت زوجه

اگر شما قصد دارید از شرط حق مسکن زوجه استفاده نمایید باید به خوبی بدانید که جزئیاتی در اینخصوص وجود دارد که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن نهایت دقت و توجه را نشان دهید. یکی از مهمترین نکات این است که اگر شما تنها در محضر بنویسید حق مسکن با زوجه می باشد اصلا کافی نیست و ایراداتی دارد.

در صورتی که شما تنها این کلمه را در محضر نوشته باشید دادگاه آن را به تعیین شهر و یا محل سکونت منصرف می کنند. در واقع شما باید بدانید تعیین مستقل بودن محل سکونت و اینکه در چه محدوده ای از شهر می خواهید منزل خاصی داشته باشید اهمیت بسیار زیادی دارد و این مورد برای زن تاثیرگذار است.

یکی از مهم ترین قوانین که در این مورد وجود دارد این است که در قالب شرط ضمن عقد موضوعی که زن در نظر دارد را به درستی وارد کنید. اینکه انتخاب محل سکونت را می خواهید در اختیار داشته باشید را باید به طور کامل زمان عقد وارد کنید. زندگی در یک محل جداگانه را قانون قبول نمی کند، چرا که اقتضای زندگی مشترک با یکدیگر زندگی کردن است.

اینکه شما در یک منزل حضور داشته باشید اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی قانون بیان می دارد که زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند زندگی نماید. تنها در صورتی که بتواند در محضر حق مسکن را برای خود دریافت کند می توانید از این قانون پیروی ننماید.

شرط حق مسکن زوجه
شرط حق مسکن زوجه

ذکر جزئیات در شرط حق مسکن زوجه

تاکید کردن روی ذکر جزئیاتی که مربوط به شرط حق مسکن زوجه می باشد، اهمیت زیادی دارد، چرا که بسیاری از قضات حق مسکن را با حق تعیین محل سکونت متفاوت می دانند. به عنوان مثال شما باید بدانید زمانی که دختر خانمی اهل مشهد باشد و زمان عقد بیان کند تنها می خواهد در همان شهر زندگی کند، قانون به او حق زندگی در مشهد را می دهد.

این مورد نشان دهنده این است که زن تنها بیان نموده در مشهد زندگی کند و محله خاصی را در نظر ندارد. اما در برخی از موارد امکان دارد که زن محله خاصی را هم برای زندگی مشخص نماید، در این صورت تنها باید در آن محله زندگی کنید.

اینکه شما در عقدنامه به خوبی مشخص کنید محل تعیین زندگی تان کجا باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین باید بدانید که تنها دریافت حق مسکن اهمیت ندارد، بلکه شما باید شهر محل سکونت و یا محله ای که می خواهید در آن زندگی کنید را هم در عقدنامه بیاورید.

توجه داشته باشید که زمان انتخاب شهر محل سکونت شما باید به خوبی این تبصره ها و نظراتی که قاضی می دهد را در نظر بگیرید. اگر شما حق مسکن را دریافت کرده اید و می خواهید بعد از ازدواج به خارج از کشور بروید بدون شک قانون این مسئله را قبول نمی کند و شما باید به خوبی این مورد را هم زمان دریافت حق مسکن در نظر داشته باشید.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 3 =

اسکرول به بالا