فرار از پرداخت مهریه

فرار از پرداخت مهریه

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست؟

فرار از پرداخت مهریه ، بسیاری از افرادی که به دفتر وکالت مراجعه میکنند، میخواهند بدانند که آیا امکان فرار از پرداخت مهریه توسط مرد وجود دارد؟ مصادیق احکام فرار از پرداخت مهریه به چه مواردی تقسیم میشوند؟ به گفته وکیل مهریه در پاسخ به این سوال و موضوع فرار از از دین باید به ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب سال 1394 اشاره کرد.

با استناد به این ماده قانونی میتوان گفت که انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقی مانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکوم به یا هر دو مجازات می شود و در صورتی که منتقل الیه با علم به موضوع اقدام کرده باشد، در حکم شریک جرم است.

در این صورت عین مال و در صورت تلف یا انتقال ، مثل یا قیمت آن از اموال انتقال گیرنده به عنوان جریمه اخذ و محکوم به از محل آن استیفاء خواهد شد. از این ماده می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که :

  • در صورتی موضوع جرم فرار از پرداخت مهریه محقق می گردد که از جانب دادگاه، رای مبنی بر پرداخت مهریه صادر شده باشد و مرد پس از صدور این رای اقدام به ارتکاب جرم فرار از دین کند.
  • هر گونه عملی با هدف انتقال اموال توسط زوج و فروش هرگونه زمین و ملکی توسط او، قبل از اینکه رای اجرایی پرداخت مهریه صادر شده باشد، جرم تلقی نمی شود و نمی توان آن را فرار از دین یا فرار از مهریه نامید.

در نهایت حتی اگر زوجین برای طلاق اقدام کرده باشند اما هنوز هیچ حکمی از جانب دادگاه برای پرداخت مهریه صادر نشده باشد، مرد می تواند برای انتقال مالکیت اموال خود اقدام کند و این انتقال مالکیت، فرار از مهریه محسوب نخواهد شد و زن نمی تواند برای اثبات ارتکاب فرار از پرداختن مهريه توسط مرد اقدام نماید.

 فرار از پرداخت مهریه
فرار از پرداخت مهریه

 

پیامدهای حقوقی فرار از مهریه

از چالش های اساسی که اصولا ممکن است در روند پرونده های طلاق پیش آید آن است که اگر زوجه بتواند به کمک یک وکیل مهریه این موضوع را به اثبات برساند که جرم فرار از پرداخت مهریه که نوعی از جرایم فرار از دین به حساب می آید، توسط مرد انجام گرفته است، مجازات او چه خواهد بود و تکلیف مهریه ی زن چیست؟

در چنین شرایطی طبق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی معامله های مرد که به قصد فرار از دین انجام شده اند، باطل محسوب میشوند و به دلیل صوری بودن این معامله ها از لحاظ قانونی، قرارداد مربوطه باطل محسوب شده و قابلیت استناد به شخص ثالث را نیز ندارد. بنابراین بعد از باطل شدن عقد مذکور، مال مورد معامله بلافاصله توقیف میشود تا زمانی که مبلغ مهریه پرداخت شود.

بر اساس ماده 23 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در رابطه با موضوع ارتکاب جرم فرار از مهریه باید گفت که مرجع اجرا کننده رای باید به تقاضای محکوم‌ٌله قرار ممنوع ‌الخروج بودن محکوم‌علیه را صادر کند. این قرار تا زمان اجرای رای یا ثبوت اعسار محکوم‌علیه یا جلب رضایت محکومٌ‌له یا سپردن تامین مناسب یا تحقق کفالت مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است.

یکی دیگر از پیامدهای حقوقی که با اثبات جرم فرار از پرداخت مهریه به وجود می آید آن است که درصد و احتمال قبول شدن تقاضای اعسار از پرداخت مهریه توسط مرد بسیار کم میشود. چراکه برای درخواست اعسار مرد باید گزارش معاملات یک سال اخیر را به دادگاه ارائه دهد تا با صلاحدید قاضی، حکم اعسار و میزان ان صادر شود.

نکته : در خصوص سفر واجب که وجوب آن از قبل ثابت شده باشد و سفرهای درمانی ضروری، دادگاه موقتاً به محکوم‌علیه اجازه خروج از کشور را می‌دهد.

فرار-پرداخت-مهریه
فرار از پرداخت مهریه

راههای اثبات فرار از پرداخت مهریه

بسیاری از شما عزیزان به کرات از ما پرسیده اید که اگر مردی که ملزم و متعهد به پرداخت مهریه شده به قصد فرار از پرداخت مهریه اموال خود را به نام دیگران منتقل نماید. به عنوان مثال با صدور چکی خودش را بدهکار نماید یا با ایجاد بدهکاری غیر واقعی باعث توقیف اموال خود شود تکلیف زوجه  چیست؟

زوجه باید صوری بودن معاملات را ثابت کند تا بتواند ابطال را آن را از دادگاه تقاضا نماید. به عنوان مثال اگر زوج پس از صدور حکم مبنی بر پرداخت مهریه یا پس از صدور اجرائیه از اجرای ثبت نسبت به انتقال اموال خود اقدام نماید، در اینصورت فرار از پرداخت مهریه محقق شده است.

ولی اگر زوج پیش از مطالبه مهریه و حتی به فرض احتمال مطالبه مهریه از طرف زوجه نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید فرار از پرداخت مهریه محقق نمی شود.

نکته : انتقال اموال به بستگان درجه یک اماره برای اثبات راههای فرار از پرداخت مهریه محسوب می شود که در علم قاضی بسیار تاثیر گذار می باشد.

توجه داشته باشید که اثبات سوء نیت مرد و صوری بودن معاملات بسیار کار پیچیده و سختی می باشد. اگر زن بتواند مبایعه نامه ای به دادگاه ارائه نماید با استناد به تاریخ مبایعه نامه ، نحوه پرداخت و دریافت ثمن معامله می تواند سوءنیت مرد را ثابت کند.

به عنوان مثال اگر مردی ملکی را که ارزش واقعی آن در بازار 3 میلیارد قیمت دارد به مبلغ 500 میلیون بفروشد و تاریخ مبایعه نامه هم همزمان با مطالبه مهریه زوجه باشد و هیچ مبلغی هم بین طرفین منتقل نشده باشد زوجه  یا وکیل وی می تواند صوری بودن معامله را اثبات کنند.

حکم عدم پرداخت مهریه

ضمانت عدم پرداخت مهریه جلب می باشد. برای جلوگیری از جلب مهریه در صورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت  مهریه به صورت یکجا را نداشته باشد باید نسبت به ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه اقدام نماید. برای ثبت دادخواست اعسار زوج بدوا  باید فرم لیست اموال و استشهادیه را تهیه و بعد از تکمیل فرم  لیست اموال و استشهادیه نسبت به ثبت دادخواست اعسار اقدام نماید.

پس از ثبت دادخواست اعسار و ارجاع به شعبه قاضی دادگاه  اموال منقول و غیرمنقول مرد را بررسی می‌کند؛ و میزان مهریه را از روی این اموال برای زن تعیین خواهد کرد. مطابق قانون وصول مهریه تا 110 سکه مشمول حکم جلب می باشد ولی مطالبه مازاد بر 110 سکه مشمول حکم جلب نیست.

جهت مشاوره حقوقی در خصوص احکام فرار از پرداخت مهریه با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل دادگستری

14 دیدگاه دربارهٔ «فرار از پرداخت مهریه»

  1. سلام همسرم برای فرار از مهریه تغییر هویت داده و هم اکنون فراریه میشه لطفن بگید من باید چیکار کنم؟در این مورد قانون چ اقدامی میکنه؟

    1. فاطمه یعقوبی

      با سلام . منظورتون رو از تغییر متوجه نشدم لطفا با شماره های مندرچ در سایت تماس بگیرید.

  2. مسعود فاضلی

    باسلام و عرض ادب،عذرخواهی میکنم اگر زوج به خاطر فرار از دین یعنی بخواهد مهریه و نفقه زوجه راطبق رای دادگاه پرداخت نکند به کشور دیگه مثلاً ترکیه فرارکرده به صورت غیر قانونی البته آیا راهی برای برگرداندن ایشان وجود دارد به کشور ایران، توسط پلیس دیپلماتیک یا……..ممنون میشم که جواب شفاف و روشنی برای بنده ومردم عزیز که شاید خیلی همین سوال مدنظرشان باشه ارسال وبه اشتراک بگذارید.باتقدیم شایسته ترین احترامات برای وکلای عزیز

    1. فاطمه یعقوبی

      با سلام و احترام . فرآیند گرفتن مهریه و نفقه ربطی به محل سکونت زوجین (زن و مرد) ندارد و اگر مرد خارج از ایران باشد، مراحل مطالبه‌ی مهریه در داخل کشور انجام شده و مراتب آن از طریق وزارت امور خارجه و سفارت‌های ایران در خارج کشور، به مرد اطلاع داده می‌شود و حکم به او ابلاغ شده و مبلغ مورد نظر را از طریق راه‌های قانونی از او گرفته خواهد شد.

  3. فاطمه یعقوبی

    با سلام خودرو در قانون جدید مستثیات دین محسوب نمی شود مگر اینکه مرد ثابت کند که وسیله کسب و امرار معاش وی محسوب می شود. شما می توانید با معرفی شغل واقعی وی اظهارات کذب او را در دادگاه ثابت کنید در این خصوص می توانید به شهادت شهود و همچنین کیلومتر پایین ماشین هم استناد نمایید.

  4. اسماعیل شکور

    با سلام همسرم بابت مهریه تنها اموال من که یک سمند است رو توقیف کرده است که من با این سمند امرار معاش میکنم و ممر درآمدم از این سمند می باشد من چطور می توانم جلوی مزایده آن را بگیرم ؟ ممنون میشم که جواب بدبد.

    1. فاطمه یعقوبی

      با سلام و عرض ادب . شما تقاضای اعمال مستثنیات دین را به لحاظ وسیله کسب بودن از دادگاه بخواهید دادگاه با بررسی مدارک و مستندات شما نسبت به رفع توقیف اقدام می نماید.

  5. علی سرداری

    سلام من سه ماه است که با خانمی عقد کردم الان متوجه شدم که خیلی اختلاف و مشکل داریم قبل از اینکه همسرم مهریه و به اجرا بگذارند من میتونم نسبت به انتقال تمام اموال خود اقدام نمایم ایا این اقدام من فرار از مهریه و جرم محسوب می شود؟

    1. فاطمه یعقوبی

      با سلام و احترام . خیر. با استناد به رای وحدت رویه شماره 774 و همچنین ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالمهریه بی اگر نقل و انتقال شما قبل از صدور اجرائیه و صدور حکم محکومیت اشد فرار از دین محسوب نمی شود.

  6. سلام حدود 7 ماه پیش خودرو برادرم را در بنگاه معاملاتی خریداری کردم و به علت اعتماد و نسبت خونی اقدام به تعویض پلاک و تنظیم به نام خود اقدام نکردم و متوجه شدم که همسر برادرم نسبت به توقیف خودرو و اقدام کردن حالا من چه اقدامی می توانم انجام بدهم تا ماشین را رفع توقیف نمایم؟

    1. فاطمه یعقوبی

      با سلام و احترام شما می توانید نسبت به طرح دعوا اقدام نمائید و دادگاه پس از بررسی مدارک و مستندان شما می تواند نسبت به رفع توقیف اقدام نماید . جهت اطلاعات بیشتر با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

  7. با سلام نحوه توقیف فیزیکی برای مطالبه مهریه چیست؟ آیا من خودم می تونم برای توقیف آن از کلانتری اقدام کنم یا باید توقیف از طریق پلیس راهور انجام می شود ؟

    1. فاطمه یعقوبی

      با سلام. توقیف فیزیکی خودرو باید توسط مامور کلانتری انجام شود و در حیطه وظایف و اختیارات پلیس راهور نمی باشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 1 =

اسکرول به بالا