تجاوز-جنسی-مجازات-آن

جرم تجاوز جنسی

جرم تجاوز جنسی چیست؟

جرم تجاوز جنسی در میان دسته اي از جرایم قرار دارد که نظم عمومی جامعه را به خطر می اندازد. تحقّق جرم تجاوز جنسی نیازمند عنصـر روانـی است. بـه ایـن معنی که مرتکب یک جرم چنانچه قصد نقض قانون را داشته باشد جرم او عمدي و اگـر در اثـر غفلت و ناآگاهی موجبات نقض قانون جزایی را فراهم کرده باشـد عمـل او غیـر عمـدي خواهـد بود.

به گفته وکیل خانواده اگر مردي تصمیم داشته باشد که اقدام به برقراري رابطه جنسی با یک زن نماید درحالیکـه میداند آن زن رضایتی به این کار ندارد تا آنجا که بتوان قصد وي را در این زمینـه احـراز نمـود باید گفت وي مرتکب جرم تجاوز جنسی شده است.

در جرم تجاوز جنسی قربانیان جرم فقط زنان نیستند و این جرم ممکن است برای مردان و یا کوکان نیز اتفاق بیفتد. چنانچه مرتکب جرم برای ارتکاب جرم از فشار روانی مانند اغفال و یا فشار فیزیکی مانند کتک زدن استفاده کند عمل او تجاوز تلقی می شود.

تجاوز جنسی از نظر حقوقی چیست؟

از نظر حقوقی تجاوز همان زنای به عنف (زنان) و یا لواط به عنف (مردان) می باشد. لذا، نزدیکی جنسی با شخصی که به این امر رضایت نداشته باشد همان تجاوز جنسی گفته می شود. از نظر قانونی وارد کردن آلت جنسی مرد در واژن یا مقعد زن یا مرد دیگر بدون رضایت فرد قربانی تجاوز جنسی بوده و قانونا جرم تلقی می گردد.

همچنین حسب ماده 244 قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگر چه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

همچنین در تبصره این ماده بیان شده است که در صورتیکه متجاوز، قربانی را بیهوش ، خواب یا مست نموده و سپس اقدام به برقراری نزدیکی جنسی نماید، یا اینکه با فریب دختر نابالغ حتی با رضایت وی ، وارد رابطه جنسی با وی شده، یا اینکه پس از ربودن قربانی، او را در مقابل خود تسلیم کرده و بدون اعمال خشونت با وی نزدیکی کند، باز هم تجاوز صورت گرفته و فرد متجاوز طبق قانون تعقیب و مجازات خواهد شد.

در کشور ما طبق قوانین تصویب شده تجاوز به عنف جرم تلقی شده و برای آن مجازاتی تعیین شده است. تجاوز به عنف نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورها هم مانند ایران این عمل را جرم انگاشته شده مجازات کیفری در نظر گرفته شده است.

در لغت عنف به مفهوم و معنای زور و اجبار است و تجاوز به عنف به معنای تجاوز با اکراه و زور می باشد. به عبارت روشن تر اصطلاح تجاوز به عنف به معنای انجام نزدیکی جنسی با زور و بدون رضایت زن می باشد.همچنین طبق قوانین مدون تجاوز به عنف در زمره و چهارچوب مجازات جنایی قرار می گیرد.

البته نکته مهم و حائز اهمیت در این بخش این است که حتما تجاوز به عنف باید خارج از رابطه تعریف شده و ازدواج دائم یا موقت باشد. به معنا و مفهوم دیگر تجاوز به عنف نوعی زنا هم تلقی می شود که با توجه به عدم رضایت قربانی صورت گرفته باشد.

با توجه به موارد فوق الذکر باید خاطر نشان کرد که توسل به زور و خشونت جنسی در روابط میان زن و شوهر تجاوز به عنف تلقی و محسوب نمی شود.

تجاوز-جنسی-مجازات-آن

مجازات تجاوز جنسی چیست؟

حسب ماده 224 قانون مجازات اسلامی مجازات و حکم زنا اعدام است. و همچنین در بند دیگر این ماده متذکر شده که زنای با اجبار و زنای به عنف از سوی زانی موجب اعدام شخص زانی می گردد و لذا مجازاتش اعدام است.

همچنین در خصوص لواط برای تجاوز به عنف چنین آمده که حسب ماده 234 حد لواط برای فاعل، درصورت عنف و اکراه اعدام است.

علاوه بر کیفر اعدام متجاوز مقرر در بند ت ماده 224 قانون مجازات  اسلامی 1392 ، قانونگذار در ماده 231 این قانون ، پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل را نیز بعنوان ضمانت اجرای مدنی تجاوز و راهکاری برای حمایت از بزه دیدگان زن تجاوز جنسی پیش بینی نموده است که در موارد زنای به عنف در صورتی که زن باکره باشد، مرتکب علاوه بر مجازات مقرر ، به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود.

روش اثبات جرم تجاوز جنسی

  1. 4 بار اقرار : مطابق ماده 172 قانون مجازات اسلامی « در کلیه جرائم، یک بار اقرار کافی است، مگر در جرائم زیر که نصاب آن به شرح زیر است : الف- چهار بار در زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه». بنابراین مطابق ماده 172 قانون مجازات اسلامی برای اثبات جرم تجاوز جنسی مرتکب جرم باید چهر مرتبه اقرار به وقوع جرم نماید.
  2. شهادت 4 تا شاهد مرد : به موجب مواد 199 و 200 قانون مجازات اسلامی: « نصاب شهادت در کلیه جرائم، دو شاهد مرد است مگر در زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه که با چهار شاهد مرد اثبات می گردد…» و « درخصوص شهادت بر زنا یا لواط، شاهد باید حضوری عملی را که زنا یا لواط با آن محقق می شود دیده باشد.»
  3. علم قاضی : از توضیحات گفته شده چنین بر می آید که مهم ترین و بهترین راه اثبات جرم که می توان به آن استناد نمود علم قاضی می باشد که با توجه به گواهی پزشکی قانونی و آزمایش های انجام شده و تحقیقات برآمده قاضی پرونده به وقوع جرم علم و اطمینان حاصل نماید، می تواند به استناد این علم خود، اقدام به صدور رای محکومیت نماید.

 نتیجه گیری :

در صورت تجاوز مهم ترین روش اثبات جرم نظریه پزشک قانونی و انجام معاینات تخصصی می باشد. در صورت تجاوز باید بلافاصله باید پس از وقوع به پزشک قانونی مراجعه شود زیرا در صورت تاخیر ممکن است آثار جرم مانند کبودی و خونمردگی و یا اسپرم از بین برود.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

اسکرول به بالا