وکیل متخصص مهریه

وکیل متخصص مهریه

وکیل متخصص مهریه در تهران

 وکیل متخصص مهریه فردی است که به خواهان و خوانده پرونده کمک میکند تا بهترین نتیجه را در پرونده های مربوط به مهریه بدست آورند. شاید در نگاه اول با خود فکر کنید که وکیل مهریه کسی است که تنها به زن کمک میکند تا در کوتاه ترین و سریعترین زمان ممکن، مهریه اش را از مرد پس گیرد.

اما در واقع وکیل متخصص مهریه کسی است که بر تمام قوانین مربوط به اخذ مهریه و پرداخت آن از جانب مرد، اطلاع دارد و می تواند به مرد کمک کند تا با گرفتن حکم اعسار، معسر بودن او در برابر پرداخت مهریه اثبات شود و او بتواند در شرایط عادلانه ای مهریه را به اندازه ی توانایی که دارد، پرداخت کند.

البته بهتر است به این نکته توجه داشت که وکیل مهریه هیچگاه نمی تواند کاری کند که مرد به طور کل از پرداخت مهریه منع شود ( مگر در شرایط خاصی که قانون آنها را مشخص کرده است). در هر صورت باید به این موضوع توجه داشته باشید که مهریه یکی از مهم ترین حقوق مالی زن می باشد و از لحاظ قانونی و شرعی به عنوان یک پشتوانه مالی برای زن در نظر گرفته شده است.

همه ی ما به خوبی می دانیم که مهریه مالی است که به موجب عقد نکاح به زن تعلق می گیرد و زن میتواند هرگونه تصرفی را که می خواهد در ان ایجاد کند. جالب است بدانید که براساس ماده 1092 قانون مدنی کشور ما، هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد‌ حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلا یا قیمت ان را استرداد کند.

وکیل متخصص مهریه

بهترین وکیل مهریه خانم در تهران

ممکن است برای برخی از افراد این سوال پیش اید که لزوم و اهمیت استفاده از وکیل مهریه در پرونده های مربوط به مهریه چیست؟ چرا با وجود اینکه افراد خودشان هم به تنهایی میتوانند به این پرونده ها رسیدگی کنند، باز هم توصیه میشود که حتما از وکیل  مهریه کمک بگیرند ؟ در پاسخ به این سوال می توان به طور کلی و خلاصه به موارد زیر اشاره کرد :

وکیل متخصص مهریه دارای تجربه ی کافی در زمینه ی حل و فصل پرونده های مربوط به مهریه است و به همین دلیل نیز با تمام مراحل دادرسی و رسیدگی به این پرونده ها آشنایی دارد و در کوتاهترین زمان ممکن آنها را حل و فصل می کند.

با وجود وکیل مهریه دیگر نیازی نیست تا موکل در مراحل مختلف دادگاه حضور داشته باشد و همین موضوع نیز باعث کاهش تشنج های موجود میان زوجین می شود. از آنجایی که یک وکیل با تجربه از سریع ترین راه های حقوقی و قانونی آشنایی دارد به افراد کمک می کند تا مراحل دادرسی دچار اطاله نشود و هزینه های مربوط به این مراحل نیز کاهش میابد.

وکیل مهریه به راحتی می تواند به زوج کمک کند تا بتواند اعسار خود را با ادله ی اثبات به حضور دادگاه برساند و همین موضوع نیز باعث تقسیط مهریه میشود. خواهان پرونده های مهریه ( زن ) میتواند به کمک یک وکیل حرفه ای در سریعترین زمان ممکن اموال زوج را توقیف کند و حکم جلب مهریه را نیز از محضر دادگاه اخذ کند. از وظایف اصلی وکیل متخصص در زمینه پرونده های مهریه، به جز پذیرش وکالت، ارائه مشاوره حقوقی و دادن اطلاعات کافی به افراد است. به طور کلی وظایف وکیل مهریه  به شرح ذیل می باشد :

  •  مشاوره کامل با وکیل مهریه به صورت آنلاین یا حضوری
  • ممنوع الخروج کردن زوج از طریق اجرای ثبت
  • توقیف اموال زوج  و متعاقب آن  مزایده اموال محکوم علیه
  • اعمال مستثیات دین در صورت داشتن شرایط از طرف زوج
  • درخواست اعسار و تقسیط مهریه از طرف زوج
  • گرفتن حکم جلب زوج در صورت عدم پرداخت سکه

مهریه چیست؟

حسب ماده 1082 قانون مدنی، به مجرد وقوع عقد نکاح ، زن مالک مهریه می شود و مرد مکلف به پرداخت آن به همسرش میشود. زن می تواند هر زمان که اراده نماید آن را از طریق مراجع قانونی مطالبه نماید.

نوع و میزان  مهریه با توافق زوجین در هنگام وقوع عقد نکاح معین می شود . مهریه ممکن است مال غیر منقول مانند( زمین یا ملک ) و یا سکه ، پول نقد و .. باشد. در واقع هر چیزی که دارای ارزش اقتصادی باشد می تواند به عنوان مهر قرار گیرد. از جمله انواع مهریه رایج می توان به مهریه عند المطالبه و مهریه عندالاستطاعه اشاره نمود که هر یک از آنها احکام مخصوص به خود را دارند.

انواع مهریه

همانگونه که میدانیم، تعیین مهریه در عقد دائم شرط لازم و ضروری برای صحت عقد نکاح نیست (بر خلاف عقد دایم در عقد موقت تعیین مهریه لازم و ضروری می باشد). بنابراین، هر گاه در زمان عقد نکاح، مهریه ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و زوجین می توانند بعد از عقد در مورد مهریه توافق کنند. حال با توجه به اینکه، مهریه در حین عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد، مهریه را  به انواع مختلفی تقسیم بندی نمود  که طبق قانون عبارتند از مهر المسمی ، مهر المثل و مهر المتعه.

تقسیم بندی مهریه بر اساس تعیین میزان  آن در هنگام وقوع عقد نکاح

  • مهریه مهرالمسمی : میزان مالی است که زوجین آن را به عنوان مهر در هنگام عقد نکاح تعیین می نمایند. مثل تعیین 110سکه بهار آزادی یا یک واحد ملک مسکونی با مشخصات معلوم
  • مهر المثل : اگر زوجین هنگام عقد مهریه ای را معین ننمایند ، نکاح صحیح است و طرفین میتوانند بعد از عقد به تراضی یکدیگر مهر را معین نمایند. حال اگر بعد از عقد قبل از اینکه مهریه مشحص نمایند بین آن ها نزدیکی وافع شود زوجه مستحق مهر المثل خواهد بود. برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی، و موقعیت اجتماعی و شغلی زن و سایر صفات و ویژگیهای اوتعیین میشود.
  • مهرالمتعه : اگر در هنگام عقد نکاح مهریه معین نشود و مرد بخواهد همسرش را بعد از عقد و قبل از نزدیکی با او، طلاق بدهد باید مقداری را به عنوان مهریه مشخص نماید و به زوجه پرداخت نماید. برای تعیین مهرالمتعه حال مرد از حیث وضعیت مالی و دارایی او ملاحظه میشود.

تقسیم بندی مهریه براساس استطاعت مالی زوج و چگونگی پرداخت مهریه

  • مهریه عندالمطالبه : کلمه عندالمطالبه یعنی این که زن به محض انعقاد عقد نکاح مالک مهریه می شود و هر زمان اراده نماید می تواند آن را از مطالبه نماید.
  • مهریه عندالاستطاعه : در مهریه عندالاستطاعه استطاعت و توان مالی مرد ملاک است و پرداخت آن بستگی به استطاعت مالی مرد دارد. در واقع زن وقتی میتواند آن را مطالبه نماید که بتواند استطاعت مالی زوج را ثابت نماید.

وکیل متخصص مهریه

چه چیزهایی را میتوان به عنوان مهر قرار داد؟

حسب ماده 1078 قانون مدنی : هر چیزی را که مالیت داشته باشد و قابلیت تملک را داشته  باشد می توان به عنوان مهر قرار داد. مانند وجه رایج ، سکه ، مال غیرمنقول و منقول و…

سوالات مهم در خصوص مهریه 

1. اگر زنی رابطه نامشروع داشته باشد و این موضوع در دادگاه ثابت شود آیا باز هم به زن مهریه تعلق میگیرد؟

مهریه زن یکی از مهم ترین مالی وی محسوب می شود و در هر صورت به زن تعلق میگیرد و پرداخت آن از طرف شوهر واجب است.

2. آیا در خصوص مهریه می توانم نسبت به توقیف اتومبیل همسرم اقدام نمایم؟

در خصوص وسایل نقلیه اگر وسیله نقلیه وسیله کسب باشد مانند ( وانت یا اتوبوس یا تاکسی ) نمی توان اقدام کرد زیرا از مستثنیات دین محسوب می شود ولی اگر ماشین سواری وسیله کسب نباشد می توان آن را در راستای مهریه طلب کرد.

3. اگر بخواهم نسبت به توقیف منزل مسکونی اقدام کنم می توانم آن را از شوهرم بگیرم ؟

توجه بفرمائید اگر مردی فقط یک منزل مسکونی داشته باشد و در آن سکونت داشته باشد مرد می تواند نسبت به منزل مسکونی خویش اعمال مستثنیات نماید و رفع توقیف بخواهد. ولی اگر دارای دو واحد مسکونی باشد زن می تواند یکی از آنها را توقیف و مطالبه کند.

4. آیا زن می تواند حقوق شوهر خود را در راستای مهریه توقیف کند؟

به گفته وکیل مهریه به صورت کلی هر چیزی که ارزش مالی داشته باشد و از مستثنیات دین نباشد می توان در خصوص مهریه توقیف نمود. اگر مرد کارمند باشد و فرزندی نداشته باشند حقوق وی تا 3/ 1 و اگر فرزندی داشته باشد 4/1 حقوق شوهر را می توان توقیف کرد.

5. اگر مهریه خانمی به صورت عندالستطاعه باشد می تواند برای مهریه اقدام کند؟

مطالبه مهریه عندالستطاعه منوط به استطاعت و توانایی مرد است و زن برای مطالبه مهریه باید به دادگاه ثابت کند که همسرش توانایی پرداخت مهریه را دارد.

گروه وکلای یعقوبی با دارا بودن وکلای حرفه ای و با سابقه ای که به صورت تخصصی در حوزۀ خانواده فعالیت می کنند آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشند. جهت اطلاعات بیشتر و نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید.

2 دیدگاه دربارهٔ «وکیل متخصص مهریه»

  1. رضا امینی

    سلام و تشکر از مقاله های کاربردی تان.
    آیا مغازه ای که مرد مالک آن بوده و در آن مشغول کسب می باشد جزو مستثنیات دین در رابطه با دریافت مهریه توسط خانم می باشد ؟

    1. فاطمه یعقوبی

      با سلام و احترام . مطابق ۲۴ قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی صرفا وسایل و ابزار کار جز مستثنیات دین می باشند و مغازه مستثنیات دین محسوب نمی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

اسکرول به بالا